søndag den 16. marts 2008

Forår i luften

Der har været noget i luften i weekenden. Forår måske? I hvert fald har det været tøvejr. Og selv om det har regnet, har småfuglene været i fuld aktivitet.
Fredag morgen så jeg årets første vibe, og lørdag morgen var der minsandten to grønirisker på fuglebrættet. Jeg erindrer ikke at have set grønfinker, som de kaldes lokalt, her i området før, men i følge fuglebogen skulle de yngle langs hele den norske vestkyst - sydpå som standfugle og heroppe som trækfugle. Så sammen med viben vælger jeg altså at tro, at nu er det forår - i det mindste rent ornitologisk.
Antallet af musvitter og andre småfugle er da også øget helt tydeligt de seneste dage, så søndag morgen tog jeg fat på at bygge nogle mejsekasser. Designet er mit helt eget - men jeg har da søgt hjælp på nettet til at finde den rigtige størrelse. Der er masser af steder, hvor jeg kan sætte kasserne op, så det er bare med at få bygget nogle stykker. Tre stykker blev det til i dag - bygget af de skaller, som jeg ellers bruger til at fodre ovnen med. Det er mejsekasser, men det er da planen, at jeg i løbet af påsken også vil forsøge mig med stærekasser.
Kasserne er blevet sat op rundt om huset. Så nu er det spændende i den kommende tid, om de falder i fuglenes smag.
Den kommende uge byder ikke på meget andet end fridage. Jeg holder fri fra onsdag, og hvis ellers vejret er til det, har vi planlagt en lille tredages rundtur til Sverige og Finland.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: