tirsdag den 23. december 2008

Ribbetelefonen














Selv om de fleste nordmænd forbinder julemad med udsøgte norske specialiteter som lutefisk, pinnekjøtt og kålrotstabbe, så vil 60% af den norske befolkning alligevel spise ribbenssteg juleaften, viser en netop offentliggjort undersøgelse.
Men nu er der jo lige det der med at få sværen sprød. Det er tilsyneladende et stort problem. I hvert fald så stort et problem, at en institution ved navn Opplysningskontoret for Kjøtt juleaften har oprettet en speciel krisetelefon - ribbetelefonen, hvor rådvilde husmødre og køkkenskrivere i nødens stund kan få råd og bistand til at lave den perfekte flæskesteg.
Og det står tilsyneladende temmelig ringe til med kundskaberne ude i de norske køkkener. Sidste år ringede mellem 600 og 700 nordmænd til en af krisetelefonens 14 medarbejdere og fik gode råd. Blandt andet en stakkel, der ikke havde fået stegen tøet op.
Rådet til damen med den frosne ribbenssteg var at lægge den i vand et par timer.
– Altså ikke i kokende vann. Dette er en nødløsning, og slett ikke ideelt. Men det reddet julemiddagen, selv om det nok ikke ble middag før i 18-19-tida for dama som ringte klokka halv elleve på julaften formiddag og satt med en frossen ribbe foran seg, fortæller en af ribbeeksperterne til Norges Telegram Bureau.
De problemer har vi heldigvis ikke her i Straumsbukta. Vi fik flæskesteg søndag aften - og som altid, når Dina står for flæskestegen med svær så sprøde, at juleenglene synger.

Ha' det
Jesper

P.s. Brænder det på, så har ribbetelefonen +47 820 30 200.

Ingen kommentarer: