onsdag den 24. december 2008

Vejrguderne i julehumør















Vejrguderne er tilsyneladende i julehumør på denne højhellige juleaftensdag.
Selv om vi kun er er to dage fra vintersolhverv, og selv om den såkaldte borgerlige tusmørkeperiode kun er tiltaget med to minutter, har juleaftensdag været ganske lys her omegnen af Tromsø. Vejret har været rigtig frostklart, så faktisk var perioden mellem 10.30 og 13.30 en lang solopgang og solnedgang - uden at vi så selve solen, forstås.
Den slags kan jeg jo ikke lade være med at fotografere - og det kan man jo nok forstå, når man ser billederne, og hvordan fjeldene og fjorden er badet i et orange og rødt lysskær.
Man kunne fristes til at tro, at det måske var Rudolf med den røde næse, der lyste op - men tro mig - det er solens skær. I dag står solen cirka tre grader under horisonten, og det altså nok til at farve himlen.
Men forresten så jeg en af Rudolfs artsfæller, der som rensdyr har for vane, gik midt på vejen. Mens jeg var ved at lade kameraet op, sprang han pludselig over hegnet langs vejen. Det gik så stærkt, at jeg måtte fotografe gennem bilruden og ikke nåede at få lyset ordentligt indstillet. Derfor er billedet lidt uskarpt, men man ser tydeligt, hvor forbløffende adræt et rensdyr er. Forbløffende, fordi rensdyr ellers er noget klodset at se til med deres store sneskoagtige hove - og i øvrigt kun ugerne bevæger sig hurtigt. Med disse ord og billeder vil jeg ønske alle Dovregubbens læsere en rigtig glædelig jul.


Ha' det
Jesper

P.s. Har du - af den ene eller anden årsag - ikke fået mit julekort, kan det ses her. Og skulle du få lyst til at printe det, finder du en højopløselig udgave her.

Ingen kommentarer: