lørdag den 14. marts 2009

Shhhh...!

Jeg var i Oslo fredag. Tre hurtige møder og så hjem igen.
Det er en forholdsvis ukompliceret tur - ikke mindst takket være Flytoget, som forbinder Gardermoen med Oslo Centrum (det måske kommende Kristiania:-) ). Det fungerer efter norske forhold forbløffende godt. Man putter sit kreditkort i en automat, når man går ombord - og sekunder senere har man en kvittering på e-mail, og så bruger toget 19 minutter på at tilbagelægge de godt 50 km ind til byen.
Flytoget har netop haft 10 års fødselsdag og er, som det kan ses, ganske potent i designet. Det kører hvert 10. minut og har en regularitet på cirka 96%. Det er ganske godt, men det er altså også en service, man får lov at betale for. 170 norske kroner koster billetten. Jeg vil i al stilhed minde om, at det koster 21 kroner at tage metroen fra Kastrup til Kongens Nytorv - bare til sammenligning.
Og selvfølgelig er der noget at brokke sig over for et gammelt brokkeøre som mig. Hvert togsæt er udstyret med 20 sæder i en såkaldt stillekupe, hvor det forventes, at man opfører sig stille og roligt - og så er det i øvrigt forbudt at bruge mobiltelefon der. Det passer mig meget godt, da jeg synes, at andres mobilsnak er noget af det mest irriterende, der findes. Desværre er de fleste nordmænd i deres selvbillede så vigtige personer, at de føler sig højt hævet over at skulle tage hensyn til andre.
Turen tager som sagt 19 minutter. Bag ved mig sad en ældre dame og underholdt sin sidemand med historien om en eller anden fætters brækkede lårbensknogle og efterfølgende operation. Kort efter start gjorde jeg opmærksom på, at det faktisk var en stillekupe - og så fik det heldigvis en ende, omend damen satte en sur mine op. Men der gik ikke lang tid, før manden foran mig - smart type med tændt laptop begyndte at drive sin virksomhed via mobilen. Et prik på skulderen og en pegefinger mod "mobil-forbudt-skiltet" gjorde ham rød i hovedet og i løbet af en fire til fem minutter fik han afsluttet forretningerne. Endelig fred. Nej, fem minutter senere begyndte en anden Karl Smart skråt bag mig sandelig også at drive køb og salg via mobilen. Så opgav jeg og tre minutter senere trillede vi ind på Oslo S.
Men jeg spørger mig selv, hvorfor folk sætter sig i en tydeligt mærket stillekupe, når de ikke kan finde ud af at holde kæft. Næste gang tror jeg, at jeg tænder en smøg, selv om rygning er tydeligt forbudt - så skal jeg nok få kjeft, som det hedder på norsk.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: