onsdag den 15. april 2009

I magtens centrum
















Her er de så - de lovede turistbilleder fra Washington.
Og vi lægger selvfølgelig hårdt ud med selveste Det Hvide Hus. Den amerikanske præsident bliver ofte kaldt verdens mægtigste mand - og uanset hvad man måtte mene om det og USA i øvrigt, så tror jeg ikke, at man kan undgå at føle en rislen ned ad rygraden, når man står foran dette ikke særligt imponerende symbol på verdensmagten. For mig var det i hvert fald både bevægende og tankevækkende at stå her ved det sted, vi så ofte har set i TV-avisen, når verdensordenen har været i spil.
Det Hvide Hus ligger som en del af et kæmpemæssigt parkanlæg, hvor Capitol Hill med den amerikanske kongres er et andet vigtigt element.
Centralt i parken står Washington-monumentet, som kan ses overalt. Her set fra Det Hvide Hus. Det er faktisk i lokalplanen bestemt, at ingen bygning i Washington må være højere end monumentets 165 meter. Derfor ligger alle den amerikanske hovedstads skyskrabere på den anden side af Potomac-floden - i staten Virginia, hvor man ikke har disse snærende bånd bare på grund af et mindesmærke. Det er i øvrigt også i det område, at man finder det amerikanske krigsministerium - Pentagon. Jeg kørte forbi - desværre fik jeg ikke noget billede, men alene parkeringspladsen til dette bureaukratiske magtsymbol var adskillige gange større end parkeringspladsen ved Bilka i Aalborg - og så er det vist sagt tydeligt nok.
Parkområdet omkring Washington-monumentet er enormt. Så vidt jeg husker, var der plads til næsten 900.000 demonstranter under Vietnam-krigen. Men Washington er i det hele taget en parkrig by. Cirka 16% af arealet er dækket af parker. Jeg kunne godt have ønsket mig, at amerikanerne havde arvet lidt af englændernes hang til pæne græsplæner. Jeg har sjældent set så sjusket en græsplæne som i dette område. Uklippet og tydeligvis sat sammen af adskillige græssorter.
Ligesom i New York er der masser af gråspurve og grå egern i byens parker. Men desuden så jeg en del stære og så denne drossel-lignende farvestrålende fugl, som jeg desværre ikke kender navnet på.

Slut herfra - Jesper Hansen, Washington

1 kommentar:

Henrik sagde ...

hej Jesper
flot fugl. Kan det være denne: http://www.birds.cornell.edu/AllAboutBirds/BirdGuide/American_Robin.html