lørdag den 26. september 2009

Luft under vingerne

Der hersker næppe nogen tvivl om, at jeg er dybt fascineret af flyvning. Jeg har altid været optaget af fugle og bliver aldrig træt af at se, hvordan de mestrer flyvningens kunst til fuldkommenhed.
For fuglene er det et spørgsmål om at overleve. Sådan er det ikke for os mennesker, men vi er også tiltrukket af luftens store oceaner. Gennem tiderne har vi forsøgt at lure fuglene kunsten af - og det er lykkedes. Siden brødrene Wright og Ellehammer gik i luften i begyndelsen af det forrige århundrede, har flyvningen udviklet sig til en hobby, en kunst, en industri og i krig et spørgsmål om overlevelse - ligesom hos fuglene.
Som dreng var den store drøm at blive pilot - men en realistisk vurdering af mine nærsynede øjne slog hurtigt den drøm ud af hovedet. Det har dog ikke forhindret mig i at blive "bolværks-pilot" - og jeg har inde i hovedet et stort katalog over flyvende oplevelser og registreringer af, hvornår jeg har fløjet og med hvilke flytyper, jeg har fløjet.
Det har nemlig maget sig så heldigt, at jeg i kraft af mine jobs har haft en tæt tilknytning til luftfartsindustrien som passager. Specielt i mine år i Grønland har jeg haft mange - også temmelig drabelige og spændende - oplevelser i luften. I øjeblikket pendler jeg næsten hver uge mellem Danmark og Norge, så jeg får mere end rigeligt stillet mit behov for at flyve - og jeg må indrømme, at jeg sover det meste af tiden, når jeg flyver. Til min store ærgrelse ofte også under starten, som jeg ellers mener, er det allersjoveste ved flyvning.
Jeg vil fremover her på bloggen under overskriften Luft Under Vingerne videreformidle nogle af mine erfaringer og nogle af oplevelserne. Det vil ske i indlæg med passende mellemrum, så det ikke bliver alt for kedeligt og trivielt. I første omgang planlægger jeg en lille serie om alle de forskellige flytyper, som jeg har fløjet i gennem tiderne - og alene på det felt er der vel stof til det næste halve års tid...
Jeg er klar til take-off - er du?

Roger, over and out
Jesper

Ingen kommentarer: