søndag den 6. september 2009

To fisk i et smæk





















Søndag eftermiddag var jeg udsat for noget, som ikke burde kunne ske. Det kan vel bedst beskrives som fiskesportens svar på golfens hole in one. For det er ikke en lystfiskerskrøne, at jeg fangede to fisk på en krog.
Jeg troede simpelthen ikke mine egne øjne, da jeg trak ind og der var to fisk i vandet. Og jeg kunne ikke i min vildeste fantasi finde ud af, hvad det var, jeg havde gang i. Først da fiskene var på land og aflivet kunne jeg se, hvad der var sket.
Jeg fiskede med en krog - og det havde indtil dette skete ikke været nogen speciel givtig dag for hverken Tana, Dina eller mig. Men en forholdsvis lille regnbueørred var til sidst alligevel faldet for min giftigt grønne powerbait - og da der også var en gedde i farvandet skyndte den sig at bide på. I den efterfølgende forvirring nede i vandet, hvor ørreden kæmpede for at komme fri, har den så fået viklet gedden ind i snøren - og pludselig havde jeg dobbeltbid. Her til aften - i skrivende stund - må jeg stadig knibe mig selv i armen for at forstå, at jeg har oplevet dette.
For ikke fiskere kan det her måske være lidt svært at forstå - men det er helt sikkert en af de fiskeoplevelser, som jeg vil trætte de andre beboere på alderdomshjemmet med, når den tid kommer. For et sådant held glemmer man ikke lige med det samme. Og så pyt med, at hverken ørreden eller gedden var i nærheden af nogen rekord - sådan rent størrelsesmæssigt.
Hvad der skete denne søndag, er simpelthen et minde for livet - og så er det ik' engang løwn.

Knæk og bræk
Jesper

Ingen kommentarer: