tirsdag den 20. april 2010

Bøgens top















- Vort gamle Danmark skal bestå, sålænge bøgen spejler sin top i bølgen blå..., lyder det i den danske nationalsang.
Men dette billede af et par unge bøgetræer, som spejler sig i en glasfacade, er faktisk taget tirsdag eftermiddag i Larvik i sydnorge. Og der taler vi virkelig om nordgrænsen for, at bøg i det hele taget kan gro.
For et par år siden var jeg på en vandretur i Rold Skov med skovrideren for Buderupholm Skovdistrikt, som den statslige del af skoven hedder. Han mente faktisk, at Rold Skov er nordgrænsen for at dyrke bøg. Han havde tidligere arbejdet i skovene omkring Vejle - og han havde lagt mærke til en væsentlig forskel.
- Når man fælder en bøg i Vejle, så er den død - og dermed basta. Men når vi fælder en bøg her i Rold Skov, så begynder den at skyde igen fra stødet. Det er simpelthen, fordi bøgene i Rold Skov er så presset på eksistensen, at de er tvunget til at have flere overlevelsesstrategier for at bringe generne videre til nye generationer, mente den vidende skovmand, som jeg desværre har glemt navnet på.
Forresten har jeg et tæt forhold til både bøg og Norge. Mit allerførste besøg i Norge var i maj 1972, hvor jeg var med i en lille spejderdelegation, som delte bøgegrene ud på plejehjemmene i Frederiksstad i Sydnorge. Det var en stor oplevelse - jeg husker, at mange af de ældre nordmænd fik tårer i øjnene, når vi overrakte dem tre små forpjuskede bøgegrene, som vi havde høstet i Rold Skov tre uger tidligere.
Det var den gamle og navnkundige skovrider Jens Hvass i Rold Skov, der efter anden verdenskrig fik den ide at sende bøgegrene til norske plejehjem og sygehuse som en hilsen til nationaldagen den 17. maj og for at varsle det kommende forår og sommeren. Et varmt skulderklap til en norsk befolkning, som mange steder var betydeligt hårdere ramt af krigen end den danske.
Traditionen med at sende bøgegrene til Norge uddøde i midten af halvfemserne, men du kan læse mere om det her. Du kan også klikke på avisudklippet for at få det i stor størrelse.
Billedet fra Larvik øverst fortæller selvfølgelig også, at jeg nu er tilbage i Danmark efter at have siddet askefast i Norge nogle dage. Nu er det spændende, om askeskyen når at forsvinde inden fredag - for da er det ellers planen, at jeg skal en tur til Grønland.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: