søndag den 6. juni 2010

Den blå ko















Det kan nok være, at jeg gned øjnene en ekstra gang, da jeg forleden kørte forbi en mark ovre ved skoven. For der midt på marken gik der en blå ko rundt.
Jeg kneb mig selv i armen og konstaterede, at jeg hverken var fuld eller tosset - koen var virkelig blå. Dens slags kan vi jo ikke lade gå upåagtet hen, så dagen efter tog jeg kameraet med og fik mig en snak med bonden.
Han kunne fortælle, at den farvestrålende ko tilhører racen Belgisk Blåhvidt Kvæg. Denne race har en ekstrem høj kødprocent og er meget anvendt til krydsninger med malkekvæg, hvis man ønsker at blande de to egenskaber. Og det er lige nøjagtig, hvad den lokale bonde gør. Han krydser den med Rødbroget Dansk Malkerace - og det kommer der efter hans mening noget meget fint kødkvæg ud af.
Han kunne forresten fortælle, at den blå farve er en såkaldt vigende egenskab, hvilket populært sagt betyder, at det kun er en mindre del af afkommet, som får den blå farve, hvis man krydser to belgisk blåhvide. Det var sådan noget, vi fik illustreret i biologitimerne i gymnasiet med bananfluer, hvor vi så krydsede nogen med blå øjne og nogen med røde øjne for at se, hvad der kom ud af det.
Den blå ko her på billedet havde en kalv, der efter min beskedne vurdering nærmest må betegnes som sortbroget.
Der findes cirka 150 eksemplarer af Belgisk Blåhvidt Kvæg i Danmark. Kvægtypen blev i sin tid indført i 1972 på Frijsenborg Gods ved Hammel. Koen på billedet er 10 år gammel. Gårdejeren her på Øland har i alt seks eksemplarer, men har i vinter solgt to af dem.
En blå ko er forresten et udtryk for en overraskende billedeffekt i marketing-jargon. Sikkert afledt af det schweitsiske chokolademærke Milkas brug af lilla køer i markedsføringen gennem mange år.
Milka blev i sin tid introduceret til markedet i 1901 og var den schweitsiske producent Philippe Suchards første produkt inden for mælkechokolade. Det er den almindelige opfattelse, at navnet er en sammentrækning af "milk" og "kakao", men i virkeligheden er mærket opkaldt efter den kroatiske operadiva og Wagner-fortolker Milka Trnina, som Philippe Suchard var en stor fan af.
Den lilla ko er blevet så kraftigt et ikon, at det har inspireret popkunstnere med adgang til PhotoShop - blandt andet fandt jeg denne elefant på MySpace.


Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: