lørdag den 26. juni 2010

Øland-sangen















I disse dage er der ø-fest på Øland. Det er en af de anledninger, som øboerne bruger til at synge Øland-sangen, som er sådan et stykke rigtig hjemstavnspoesi. Teksten virker som om, den er skrevet til en konkret lejlighed, men der er ingen tvivl om, at den håndfaste poesi er gået øboerne i blodet.
Øland-sangen er skrevet af forfatteren Niels Anesen, som jeg blankt erkender aldrig at have hørt om, før jeg flyttede hertil. Niels Anesen er imidlertid noteret for ikke mindre end 34 udgivelser på bibliografi.dk. I Den Store Danske kan man læse, at forfatteren, der levede fra 1896 - 1967, "byggede sit forfatterskab på sine erfaringer som landmand. Anesens romaner opnåede stor succes i mellemkrigsårene, bl.a. Jorden gav — (1934) og Stærk ungdom (1935), der er engagerede ideologiske indlæg for bondestandens bevarelse i det moderne samfund."
Her er teksten til Øland-sangen:

Du skønne ø, med lyng og blomsterflor,
Omkrans’t af vejlen og den blanke fjord,
med dybe slugter hist og bakker her,
med bøgeskov, med elmekrat og kær.

Her yngled’ mågerne i holmens sand,
mens høgen fløj på rov langs mark og strand,
her kredsed’ viberne om redens små,
mens kalven spejled’ sig i fjordens blå.

Når morgensolen stod i yderst øst,
og bølgen gled i rytmer mod din kyst,
mens råen nipped’ af det våde korn,
og bukken stod på vagt med løftet horn.

O, hvilken friskhed, hvilken fuglesang!
hvad gør det, dagen er end nok så lang?
Naturens toner klinger evigt ungt
og styrker sindet, var end livet tungt.

Du skønne ø, hvor jeg som hyrdedreng
drev køer og stude over mark og eng,
;;mod dig jeg siden længtes mangen gang
og skrev dig derfor denne lille sang.;;


Melodien til Øland-sangen er smuk og iørefaldende. Jeg har endnu ikke fundet ud, hvem der er ophav til melodien, men den lyder på en eller anden måde bekendt. Jeg skal til øboernes grisefest i aften, så det kan jo blive et passende konversations-emne. Sangen kan høres på dette link, som er et klip fra en YouTube-video om Oxholm Mølle. Jeg antager, at indspilningen er med Øland Karlekammerkor. Melodien er også publiceret på nettet af organisten fra Oxholm Kirke, Christian Vestergaard. Hør ham spille Øland-sangen på Oxholm Kirkes orgel her.


Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: