søndag den 13. juni 2010

Rabarberkompot

Vi har nu i de seneste par uger høstet af de rabarber, som vi plantede sidste år. Det er de mest fantastiske, dejlige, velsmagende, små røde rabarber, som smagsmæssigt med adskillige vognlængder slår de store grønne rabarber, som vi havde i Norge.
Netop nu er rabarberkompot et dejligt frisk tilbehør til de fleste kødretter. Jeg laver det ved at tage et halvt kilo rabarber skåret i to centimeter stykker, som jeg lægger i en lage bestående af en dl vand og 50 gram sukker, eventuelt tilsat lidt vanilje. Hele herligheden bringes i kog et kort øjeblik, så rabarberne bliver lidt bløde, men de må endelig ikke koge ud og de må gerne have lidt "kant". Rabarberne tages op af lagen med en hulske og jeg anretter dem i en skål eller glas - alt efter om de skal bruges her og nu. Herefter koger jeg lagen ned til en tyktflydende sirup, som jeg hælder over de kogte rabarber - og kompotten er nu klar til servering.
Mange mennesker bruger nonoxal til at neutralisere syren i rabarber. Det mener jeg ikke er god tone i rabarberkompot, der netop gerne må have den syrlige smag som et smagfuldt supplement til den ret, som kompotten skal ledsage.

Velbekomme
Jesper

Ingen kommentarer: