tirsdag den 29. juni 2010

Torden og lynild















Tirsdag eftermiddag blev det pludseligt tordenvejr over Øland. Det kom så hurtigt, at man helt fristes til bruge den gamle floskel om, at det kom som et lyn fra en klar himmel.
Helt uden varsel var det dog ikke, for meteorologerne havde faktisk lovet tordenbyger. Men der stod nu ikke skrevet nogen steder, at det ville blive et regulært skybrud - på mindre end en time fik vi 33,1 mm regn i følge min elektroniske regnmåler. Den gammeldags bøtte-regnmåler viste 37 mm.
Det gik stærkt, så vi nåede ikke lige at få cyklen, trillebøren og græsslåmaskinen bragt i læ. For når det begynder at regne så voldsomt, er det mere vigtigt at få lukket alle vinduerne på første salen. De stod nemlig åbne på grund af det fine vejr.
Som altid, når det tordner, fik vi en kop tordenkaffe. For os to gamle polartosser er tordenvejr nemlig stadig lidt eksotisk. Sådan et vejr finder man i hvert fald ikke mage til i Grønland.
Den voldsomme regn var også en prøve for min nyanlagte urtehave - det fremskudte dige, som jeg kalder det. Ville jorden regne væk? Heldigvis viste det sig, at de stensætninger, som jeg har lavet omkring haven holdt stand - det må åbenbart være ordentligt arbejde!
Efter regnen, som haven generelt har godt af, kom sneglene. Vi har nemlig masser af vinbjergsnegle. Desværre må jeg konstatere, at der også var to dræbersnegle. Dem har vi hidtil været stort set forskånet for. Men jeg læser i dagens avis, at de danske solsorte har fået smag for dræbersnegle - så med to millioner ynglende solsortepar kan de jo bare komme an!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: