fredag den 16. juli 2010

Mysteriet er løst

I gårsdagens indlæg bad jeg om hjælp til at opklare, hvad det var for en mystisk dims, jeg havde fundet i mit værksted.
Det har givet en del svar - og min ide om, at det måske var et haveredskab, er blevet fulgt op af flere, som mener redskabet er en form for tidseljern.
Men det rigtige svar kommer fra min lillesøster, som kan oplyse, at dimsen skal bruges til at rode op og lufte indholdet i en kompostbeholder. Dimsen er nemlig en såkaldt beluftningsstok, som stikkes ned i kompostbeholderne for at vende og lufte indholdet, så selve processen går lidt hurtigere.
Selve ordet beluftningsstok må bestemt være opfundet i en kommunal forvaltning, dengang man fandt på, at alle haveejere skulle have en kompostbeholder med offentligt tilskud. Kommunale forvaltninger er desværre præget af en ekstrem grad af sproglig armod og hjemsted for begreber som tovholder, kickoffmøde, kvalitetssikring, taskforce - og når man endelig prøver at tænke en selvstændig tanke, ender det i et misfoster som beluftningsstok. Folk, der finder på den slags ord, bør skydes ved daggry.
Min søster skriver, at dimsen bruges til at rode rundt i komposten. Hvorfor ikke kalde det en kompostvender, kompostroder eller kompostlufter. Det er et aktivt ord, som siger meget mere om, hvad dimsen skal bruges til.
Forresten siger den gamle reklamemand i mit indre, at hvis man kaldte den for en Kompostok eller endnu bedre Kompost-OK, ville der nok ryge lidt flere eksemplarer af dimsen over disken.
Men derudover er der ingen tvivl om, at der venter et verdenspatent til den, som kan opfinde et tidseljern, som kan folde vingerne ud nede i jorden og tage rødderne på mælkebøtterne med op!

Tak for hjælpen
Jesper

3 kommentarer:

Per Gissel sagde ...

Hej Jesper,

.. eller måske en "Hard Rock Stok"

/Per G

Henrik sagde ...

Hej Jesper
Er det sådan en her, du mener?
http://www.lve.dk/produkter.php?produkt=2319&varegruppe=56

Jesper Hansen sagde ...

Hej Henrik

Jeg har sendt linket videre til min gamle gymnasiekammerat, Ulla i Thisted, som efterlyste et sådant apparat - men det ser sådan ud...

mvh
Jesper