lørdag den 14. august 2010

Dagens ord XXIX

Dagens ord er "glippofobi".
Jeg er helt sikker på, at jeg overværede en sproglig verdenspremiere, da jeg hørte ordet i radioavisen lørdag. Historien handlede om, at seks ud at ti danskere har prøvet at tale i mobiltelefon på toilettet. Som altid skulle journalisten læne sig op af en ekspert. Denne ekspert mente, at danskerne var bange for at gå glip af noget - de lider af glippofobi - og derfor taler en stor del af os i mobiltelefon på toilettet.
Det er muligt - det skal jeg ikke kunne sige. Personligt har jeg det nu sådan, at toilettet efterhånden er et af de eneste steder, hvor man kan sidde i fred i vore dage - og jeg kunne derfor aldrig drømme om at spilde tiden i det lille aflukke på at tale i telefon.
Men ellers glæder jeg mig nu til at se den kommende liste over nye ord på dansk. Det bliver spændende at se, om glippofobi får en blivende plads i danskernes vokabularium.

Jesper

Ingen kommentarer: