fredag den 22. oktober 2010

Kender du typen?

Det er guld værd at kende sine kunder - eller målgruppe - når man har noget at sælge eller et budskab på hjertet.
Denne gammelkendte sandhed kender de i reklamebranchen, og vi ser disciplinen tydeligt demonstreret i TV-programmet "Kender du typen", hvor et par snu reklamefolk render rundt mellem tallerkenrækker og arvesølv i folks hjem for at gætte, hvilken kendis der nu bor her. Programmet fascinerer, fordi det altid er en fornøjelse at se fagfolk arbejde. Og disse reklamefolk har en ekstrem god fornemmelse af det job.
Men vi har nu alle en snert af huden. Vi er hurtige til at have en mening om folk, der har en 2CV i garagen - eller, oh rædsel, har en havenisse stående i indkørslen. I den politiske debat har man den seneste tid hørt en række fremtrædende politikere have en mening om, hvad det er for nogen typer, som bor i de såkaldte ghettoer. Heldigvis var der i hvert fald her på egnen nogen, som ikke ville finde sig i den stigmatisering - og antallet af de nordjyske såkaldte ghettoer er da også blevet reduceret. Jeg er bestemt ikke blind for de problemer, som der er i disse kvarterer, men det generer mig meget, at man sådan skærer indbyggerne i et område over en kam - og kommer med forslag om, at de ikke må gå ud om natten, og at der skal oprettes en særlig politienhed til at tage sig af deres problemer. Det er altså stærkt fornærmende mod de mange gode danskere, der rent faktisk også bor i disse områder.
Når det så er sagt, så må vi altså også finde os i, at blandt andet forsikringsselskaberne bedømmer vores rentabilitet i forhold til, hvor vi bor. En tyveriforsikring koster ikke det samme overalt i landet.
Et firma, Geomatic, har nu sat denne viden i system og har delt landet op i 430.000 små områder, hvor der er en vis sandsynlighed for, at beboerne er af en bestemt type. Desuden har man delt befolkningen ind i 32 forskellige typer med hensyn til læsevaner, indkøbsmønstre, boform, uddannelse og så videre. Firmaet sælger nu denne viden til reklamebureauer og blandt andet flere af de politiske partier, så de kan målrette deres budskaber til den undrende befolkning.
På firmaets hjemmeside kan man taste sin adresse ind og få et bud på, hvilken type man er.
Det har jeg prøvet - og resultatet er på mange måder temmelig fascinerende. Jeg tilhører en gruppe, der betegnes som "Dannevang" - og det er bestemt ikke forkert. Men det er nu ikke alt, der er stor videnskab. Jeg kan blandt andet læse, at på min adresse er der en vis sandsynlighed for, at jeg bor i et ældre hus - ja, vi har sådan set ikke andet end ældre huse i området. Det er jo blandt andet derfor, vi bor her.
Og så er der en oplagt fejl - jeg ser, at der er en vis sandsynlighed for, at jeg finder edb og ny teknik skræmmende. Nej, siger jeg bare - ikke skræmmende, men smadderirriterende når det ikke virker - og det gør ny teknik som regel ikke!
Men prøv at taste din egne adresse ind. Selv om alt måske ikke er 100 % rigtigt, så ved reklamefolkene ved mere om dig, end du umiddelbart troede.

Med type- hilsen
Jesper

Ingen kommentarer: