mandag den 27. december 2010

Dagens fugle















Efter flere dages hardcore-juleri med gæstebud og daglige julefrokoster er det nu igen hverdag. Det fejrede jeg ved at sove længe og inderligt denne mandag morgen - og så i øvrigt bare smånusse lidt resten af dagen.
Det blev blandt andet til nogle timer ved foderbrættet på herreværelsets altan - og jeg fik et par pletskud i kassen af nogle af de knap så almindelige fugle.
Specielt kernebideren herover er jeg meget glad for. I følge DOF's hjemmeside er den faktisk en ganske sjælden gæst på foderbrættet - og skønt ret almindelig en af de fugle, man kun sjældent ser i Danmark. Så dette foto vil jeg uden tøven udnævne til dagens pletskud.
Vi har også en del kvækerfinker i øjeblikket. Mange af de kvækerfinker, vi ser i Danmark i disse dage, er trækfugle fra det nordlige Skandinavien - og her i huset er vi ret sikre på, at vores kvækerfinker bringer hilsener med fra tiden i Tromsø, hvor kvækerfinken er lige så almindelig, som dens nære slægtning bogfinken er det i Danmark.
Så er der jo også dompappen, der vel nok er noget af det mest farvestrålende, som man kan have besøg af på foderbrættet. Vi har i øjeblikket adskillige dompapper i haven - og specielt dompaphunnerne er meget dominerende i deres adfærd på foderbrættet. Sådan nogle stride kællinger gider vi ikke - så her bringer jeg billedet af en af de mere fredelige hanner med det flotte, røde bryst.
Dagen i dag bød også på en god nyhed. Jeg modtog besked om, at sidste uges billede af en bogfinkehan på foderbrættet var blevet kåret til ugens billede på virksomheden Land & Fritids Facebook-side. Præmien er 20 kilo fuglefoder, så mon ikke vi nu har foder nok frem til næste efterår? Det er forresten første gang nogensinde, at jeg har deltaget i en fotokonkurrence - og så er det jo ekstra skægt, når man sådan går hen og vinder...

Jesper

1 kommentar:

Karsten Hjorth Larsen sagde ...

Flotte fotografier! Godt nytår og tak fordi jeg må læse med på din spændende blog.