søndag den 30. januar 2011

Pedro Ximénez

Uden på nogen måde at være portvinsdranker så må undertegnede erkende, at jeg har et ganske nært forhold til portvin - og faktisk ikke kender noget som helst til sherry.
Jeg holder meget af et godt glas portvin til osten - og forbinder mest af alt sherry med ældre damer og kransekage.
Min overraskelse var derfor ganske stor, da jeg ved en sammenkomst forleden blev budt på sherry til osten - men det skulle nu vise sig slet ikke at være nogen dårlig ide.
Det var nemlig en sherry af Pedro Ximénez-typen - og den holder bestemt mål med den bedste portvin. Faktisk udbrød jeg et spontant waauuvv, da jeg smagte på vinen. Skeptisk var jeg nemlig, for i forbindelse med beskænkningen var det blevet nævnt, at Pedro Ximénez pludselig er blevet lidt af en sællert, fordi den havde været brugt i TV-programmet Andemad eller Anne Mad - eller hvad det nu hedder. Jeg er altid skeptisk over for sådanne modefænomener - og mener i øvrigt, at et fænomen ikke nødvendigvis hverken smager godt eller er udtryk for god smag, bare fordi det er populært.
Men Pedro Ximenez smager altså fantastisk - og en flaske blev fluks indkøbt til at forsøde lørdag aften. Den er sød og tyk - nærmest blommeagtig - men holder en fantastisk fin og ædel smag, så det her modefænomen er nu ikke så tosset.
Pedro Ximénez er navnet på en sart, lys drue, der kræver et tørt og varmt klima. Den stammer oprindeligt fra Gran Canaria, men er via Rhinen endt i Jerez-distriktet. Navnet kommer fra en spansk landsoldat, der i 1500-tallet tjente under Charles V i de spanske Nederlande - og som angiveligt skulle have bragt druen tilbage til Spanien.
Sherry - og portvin - er hedvine, der fremstilles ved, at druerne udsættes for en kort gæring, hvorefter der tilsættes sprit op til cirka 20 procent. For sherryens vedkommende sker der herefter en lagring på egefade. Det specielle ved sherry er, at fadene kun fyldes 4/5. I det øverste luftrum dannes der en svamp, den såkaldte flor, som minder om blåskimmelsvamp - og som giver sherry den specielle smag.
Det helt særlige ved Pedro Ximénez-sherryen er, at druerne tørres og presses inden gæringen, så råfrugten nærmest er et koncentrat - og det er med til at give vinen den dejlige mørke, nærmest kaffeagtige kulør, som ikke ligner traditionel sherry.
Husk endelig at sige ja tak, næste gang du bliver budt på et glas sherry - og det er Pedro Ximémez.

Jesper

2 kommentarer:

JowDeet sagde ...

Ja tak, som byder,

Nå ups, var der ingen der bød, pinligt :-)

JowDeet ._.

Jesper Hansen sagde ...

Hej JowDeet
Jeg har sendt en besked til din g-mail-adresse...
mvh
Jesper