lørdag den 19. marts 2011

Brandudsalg















Det lokale loppemarked slap lørdag eftermiddag af med alle lopperne i et snuptag, da der udbrød brand i den lade, hvor varelageret opbevares.
Loppemarkedet ligger en bitte kilometer fra vores lille parcel, men der gik alligevel det meste af en halv times tid, før det gik op for mig, at der var noget galt. Jeg arbejdede i haven og havde godt bemærket, hvad jeg opfattede som geværskud oppe fra skoven. Men pludselig gik det op for mig, at det var en lyd, som jeg sådan set kender udmærket fra alle de ildebrande, som jeg efterhånden har fotograferet. Det forvirrede mig lidt, at jeg ikke kunne se noget røg, men til sidst sejrede nysgerrigheden - og jeg tog bilen og kameraet.
Da jeg ankom til brandstedet, var ilden lige brudt gennem taget - og pludselig var der også røg, som kunne ses viden om. Jeg fik parkeret, så jeg ikke holdt i vejen for eventuelle udrykningskøretøjer, men på det tidspunkt var jeg faktisk stadig i tvivl om, om det måske var en kontrolleret afbrænding af bygningen, der mildest talt har virket faldefærdig i nogle år.
Jeg gik ned til loppemarkedet langs en afvandingskanal - det tog cirka fem minutter - og ankom til stedet samtidig med den første brandbil.
Som det ses af billederne, var der ikke meget at gøre for brandvæsenet. Bygningen var allerede næsten udbrændt. Faktisk gik det imponerende hurtigt, så der har sikkert været masser af gammelt ragelse i den gamle lade.
Brandvæsenet har arbejdet på stedet siden kl. 16.05 og netop nu kl. 19.30 ryger det stadig voldsomt fra brandstedet, men det ser ud til, at ilden er slukket.
Loppemarkedet drives af et ældre ægtepar, som samler ind til børn i Polen. Sidste vinter brød taget på loppemarkedet sammen som følge af snefald.

Jesper

Ingen kommentarer: