fredag den 25. marts 2011

I Dovregubbens sal

Dovregubben er en norsk bjergtrold, som bor dybt inde i Dovremassivet i Henrik Ibsens skuespil Peer Gynt.
Men det er som bekendt også navnet på mine domæner på internettet - denne blog og min hjemmeside. I øjeblikket er jeg ved at lave et afsnit om Dovregubben til hjemmesiden - og her vil jeg også byde på et par eksempler på den musikalske side af Dovregubben.
Den norske komponist Edward Grieg har nemlig skrevet musik til Peer Gynt, blandt andet den pompøse "I Dovregubbens sal", som er noget af det bedst kendte norske musik overhovedet.
Blandt andet blev musikken i min ungdom udgivet af Skive-orkestret Iron Duke, som med pladen First Salvo fra 1974 blev en dansk eksponent for den symfoniske rock.
Netop den indspilning har jeg faktisk tænkt på som en slags kendings-melodi til hjemmesiden, og jeg henvendte mig derfor til orkestrets bagmand Hans Reesen for at få lov til at bruge indspilningen - og måske få en MP3-fil med musikken. Tilladelsen var der ikke noget problem med - men sjovt nok havde han ikke selv pladen, så lydfilen kunne han ikke hjælpe mig med.
Nu vidste jeg imidlertid, at min gamle skolekammerat og Vesthimmerlands rock-arkæolog par exellence, Per Lyngby, har pladen - og han har løst problemet for mig. Tak for det, Per! (Godt Peer Gynt er halvt fuldendt...)
Nu er der ikke meget ved lydfiler på nettet, så jeg har i dag redigeret musikken om til en video. Desværre har jeg ingen billeder fra netop Dovrefjeldet - men da Dovregubben i Ibsens skuespil er et symbol på alt, hvad der er norsk, gør det nu heller ikke så meget. Jeg tog derfor en håndfuld billeder fra Nordland, Troms og Finnmark fylker i stedet. Det er jo den del af Norge, som jeg kender bedst - og hvor jeg har boet og levet i sammenlagt tre et halvt år. Det er der kommet denne video ud af:

Videoen og mere stof om Dovregubben vil i løbet af weekenden dukke op www.dovregubben.dk. Fotoet øverst stammer fra Trollfjorden nær Svolvær på Lofoten - og det lugter da en lille smule af norske bjergtrolde. Trollfjorden var i 1890 rammen om det såkaldte Trollfjordslag, som var kulminationen på en kamp om rettighederne til Lofotfiskeriet - og en central begivenhed, når man skal forstå norsk kystkultur. Men det er en helt anden historie, som vi tager en anden gang.

Jesper

Ingen kommentarer: