fredag den 1. juli 2011

Trefoldighed
















Det er i dag den 1. juli årsdagen for slaget ved Kohlberger Heide. Det var her, hvor Christian IV i 1644 mistede sit øje som eskadrechef på linjeskibet Trefoldighed - og det var i den forbindelse, at den driftige konge skulle have sagt de udødelige ord: "Gud har endnu levnet mig liv og styrke nok til at kæmpe for mit folk, så længe enhver vil gøre sin pligt.”
Scenen er kendt af ethvert skolebarn i Danmark, takket være Wilhelm Marstrands fantastiske maleri af Christian den fjerde på dækket af Trefoldighed.
Scenen rinder mig i hu, fordi jeg efter torsdagens stæroperation forlod øjenlægen med klap for øjet som en anden Christian firtal - ganske vist det venstre, men alligevel... I hvert fald nok til at jeg kunne posere på gårdspladsen til ære for Dinas kamera, mens jeg udtalte den senere Frederik III's ligeså udødelige ord om at dø i sin rede... Kort sagt - store historiske øjeblikke genoplevet på en torsdag aften, hvor jeg ikke kunne foretage mig så meget andet, fordi mit øje trængte til ro.
Men så i formiddags - på årsdagen for slaget ved Kohlberger Heide - kunne jeg så fjerne klappen for øjet. Og sandelig om ikke underet er sket. Jeg kan se - og den irriterende grå hinde er ganske væk for tid og evighed, hvis ellers øjet heler rigtigt - og det er der i hvert fald i skrivende stund ikke noget, der tyder på ikke skulle ske.
Slaget ved Kohlberger Heide regnes i øvrigt af nogle for en sejr, mens andre betragter det som uafgjort. Under alle omstændigheder forhindrede flåden en landsætning af svenske tropper på Sjælland. Desværre blev den danske flåde senere på året besejret af en svensk/hollandsk flåde. Et forsmædeligt nederlag som ledte til Brømsebro-freden i 1645, hvor Danmark måtte afstå blandt andet Halland og Gotland - og som for tid og evighed brød dansk dominans i Østersøen. Faktisk har der ikke været så forfærdeligt mange sejre i dansk militærhistorie siden slaget ved Kohlberger Heide, så selv om pessimister kalder udfaldet for uafgjort, så synes jeg alligevel, at vi skal være storsindede - og kalde det for en sejr. Ikke mindst på grund af Marstrands mageløse billede. Og så kan vi jo i den anledning udbringe et trefoldigt...

Jesper

4 kommentarer:

Henrik sagde ...

Der er også et billede af Chr firtal på Trefoldigheden under slaget ved Kolberger Heide her:

http://soeg.smk.dk/vark.asp?ObjectId=4635

Jesper Hansen sagde ...

Nu har vi et problem: Højre eller venstre øje? Nicolai Abildgård mener det venstre i 1782 - og Marstrand højre i 1865. Google kan fremvise tekster med både højre og venstre, så hvad skal vi tro?
Forresten ligner begge billeder en illustration til Kongesangen - en efterrationalisering - som allerede blev skrevet i 1778.

Jesper

Margot sagde ...

Jeg bare mener det er synd du hadde ikke tatt like kniplingsokker på deg!

Jesper Hansen sagde ...

Kniplingssokker vil helt sikkert danne mode, hvis jeg bruger dem...