lørdag den 6. august 2011

Sødskærm

For nogen tid siden var jeg i gang med at luge i haven - ude under den store bøg for at være helt nøjagtig.
Det var en skøn blanding af skvalderkål og vild kørvel, som plagede mig på det pågældende sted. Under lugearbejdet bredte der sig imidlertid en dejlig duft af lakrids, som gjorde mig nysgerrig.
Det viste sig, at en del af de planter, som jeg troede var vild kørvel, i virkeligheden var spansk kørvel - også kaldet sødskærm.
Planten kendes fra den vilde kørvel netop på duften, der er mild anis-agtig.
Sødskærm er velegnet til snaps, og det skulle selvfølgelig prøves lige på stedet - også fordi den er hurtig og nem at lave. Man tager simpelthen en håndfuld blade og putter i et syltetøjsglas med en liter vodka - og allerede efter to til tre dage er drikken klar.
Jeg testede den på familien til sidste måneds grillfest - og den milde, pernodagtige brændevin faldt i god jord. Efterfølgende har jeg nu fået den hældt på flaske - og den står nu og pryder udvalget af forskellige hjemmegjorte eleksirer sammen med købemedicinen som Dr. Nielsen, Rød Aalborg og Gammel Dansk.
Som sagt er smagen af sødskærm hen efter pernod - og for sjovs skyld har jeg da også prøvet at hælde vand på for at tjekke, om drikken opaliserer lige som pernod. Imidlertid er det ikke tilfældet, men det gør nu ikke brændevinen ringere af den grund.
Spansk kørvel er kommet til landet sammen med munke sydfra i middelalderen - akkurat som så mange andre planter og de vinbjergsnegle, som vi også har rigeligt af i haven. Det er det nærliggende Ø Kloster - i dag bedre kendt som Oxholm Gods - der helt sikkert er skyld i den særlige biologiske mangfoldighed, som vi her på stedet er begunstiget med.
Så jeg sender i dag en særlig tanke til fortidens flittige og fromme munke og nonner, når jeg nu hæver glasset og siger: Skål!

Jesper

4 kommentarer:

S.E.Hendriksen sagde ...

Sødskærmen "Spansk kørvel" smager ligeledes godt som kørvelsuppe en god gammel dansk spise der er gået af mode for mange år siden.

Skål

Jesper Hansen sagde ...

Det lyder spændende - det må vi prøve en dag. Med fløde garanteret?

Karsten Hjorth Larsen sagde ...

Skål Jesper! Dejligt med uventede nytteplanter i haven. Bekræfter min tese om ikke at dyrke haven for intensivt. Hjemmegjorte eleksirer smager - næsten - altid godt.

Jesper Hansen sagde ...

Helt enig - næsten altid! Men jeg vil dog gerne advare mod rosenrod - den smager ikke undertegnede.