søndag den 13. november 2011

Urania

Der var måner i alle afskygninger - mere eller mindre fulde - da jeg torsdag i sidste uge besøgte Urania-observatoriet i Aalborg.
Observatoriet ligger populært sagt midt i ungdommens gade - i Golfparken lige ved siden af Sohngårdsholm slot og Arbejderbevægelsens Kollegium på Borgmester Jørgensensvej i Aalborg. Her boede jeg - på kollegiet altså - i begyndelsen af 80'erne, og her har den stået på mangen en festlig time, mens man stadig havde ungdommens grådige appetit på livet.
Mens jeg var i Grønland - i midten af halvfemserne - er der blevet bygget et lille observatorium i Golfparken. Det ejes af Aalborg kommune og drives af en lille flok stjernekiggere i Nordjysk Astronomisk Forening for Amatører - NAFA.
Observatoriet hedder Urania - ubeskedent opkaldt efter Tycho Brahes observatorium på Hven, men Urania er også astronomiens muse i den græske mytologi.
Det var torsdag, det var skyfrit for første gang i mange nætter, og det var sandelig også fuldmåne. Så jeg havde egentlig sat næsen op efter en rigtig gang stjernekiggeri - men så enkel er verden jo ikke, når man er blandt entusiastiske stjerneamatører. For helt ærligt manglede jeg det store overblik. På grund af fuldmånen var observatoriets kikkert fast indstillet på månen - så den så vi lidt på, mens Venus, Saturn og Karlsvognen måtte passe sig selv, og entusiasterne i øvrigt fortalte entusiastisk om kikkertens historie og tekniske finesser.
Klubben rummer også en meget ivrig fotograf, som i hvert fald ikke går ned på udstyr - og han viste flotte billeder af fjerne galakser, som ikke kan ses med det blotte øje - og derfor egentlig ganske uinteressante. Men jeg fik ham da lokket hen i et hjørne og fik et par fif til at fotografere månen, næste gang jeg skulle blive månesyg - og det kommer vi nok til at se mere til her på bloggen.
Indtil da kan læserne jo nyde det billede, jeg lavede i sommeren 2010 - og som er mit hidtil bedste billede af den grønne ost. Så vidt jeg kunne se i Urania-observatoriets stjernekikkert denne efterårsaften i 2011, er der ikke sket meget deroppe siden sidste sommer.

Ingen kommentarer: