torsdag den 8. marts 2012

Nattens lys

Natten til onsdag var der en voldsom eksplosion på solen - eller rettere i en af solpletterne. Sådanne eksplosioner giver en såkaldt solstorm af partikler, der bliver slynget ud i rummet - blandt andet mod jorden.
Når partiklerne rammer jordens magnetfelt, sker der det samme, som der sker i et lysstofrør - magnetfeltet begynder at lyse. Det er det, vi på vore breddegrader kender som aurora borealis, nordlys.
På grund af det voldsomme udbrud var der derfor torsdag aften store chancer for at se nordlys så langt mod syd som i Danmark. Og derfor tilbragte jeg det meste af aftenen på en kold mark nede ved Gjøl-Øland-dæmningen. Her er der ikke megen lysforurening fra byer - og her er der sådan set optimale betingelser for at se nordlys.
Desværre blev det ikke til andet lidt kondensstriber fra fly og lidt småskyer. For soludbruddet faldt desværre sammen med fuldmånen - og den lyser himlen så kraftigt op, at selv om der muligvis er lidt nordlys på den skyfri himmel, kan det ikke rigtig ses.
Så det var skønne spildte kræfter for ingenting - og dog. Det er altid en oplevelse at være ude om natten. Der var tydeligvis masser af liv i fuglene nede ved Ulvedybet - og sandelig om ikke også, at jeg hørte uglens tuden oppe fra Oxholm-skovene.
Og nu da jeg alligevel var der, kunne jeg da også benytte lejligheden til at tage et par billeder af Jupiter og Venus, der netop i disse dage lyser ganske kraftigt op på himmelen. De to planeter - for det er nemlig planeter og ikke stjerner - er i astronomisk sammenhæng ganske tæt på jorden - og det er det, der gør dem så tydelige.
Fredag er der desværre lovet regn, men skulle det blive klart vejr til aften, forsøger jeg nok igen. Jeg krydser i hvert fald fingre...

Ingen kommentarer: