mandag den 14. maj 2012

Ny beboer

Stillits er blandt sommerens ynglefugle i den lille have på Øland

Her ses det stillitsens røde ansigt tydeligt.
Det var ikke uden stolthed, at jeg i dag konstaterede, at haven rummer et ynglende stillitspar. Jeg har ganske vist endnu ikke fundet reden - men den er helt sikker. Et sted i rødtjørnene ud mod vejen holder de til.

Stillitsen er en meget farvestrålende fugl - med et karakteristisk rødt ansigt og flotte gule tegninger på vingerne. Den er nem at genkende, for den ligner simpelthen ikke nogen anden fugl i den danske fauna. Det røde ansigt er ganske vist ikke så tydeligt på billederne på grund af en lidt ujævn belysning - men den er der da. Men jeg kunne altså ikke få kræet til at vende siden til, så man kan se de gule tegninger på vingerne.

Stillitsen hører egentlig til det åbne land, 
 men har slået sig ned i havens rødtjørne.
Allerede sidste sommer begyndte stillitserne at optræde i haven. Jeg havde ikke set dem før i selve haven, men pludselig sidste år var der en flok, der begyndte at holde til i mit store lærketræ om morgenen. Egentlig foretrækker de det åbne land og grøftekanter med buske. Føden er fortrinsvis frø - men jeg går ud fra, at det er vores mere eller mindre permanente fodring, der har gjort haven interessant for den farvestrålende lille fugl.

Stillits er en almindelig ynglefugl i Danmark. Bestanden er svagt stigende, omend med store svingninger fra år til år. Det anslås, at der er mellem 30.000 og 50.000 ynglepar i landet.

Ingen kommentarer: