mandag den 25. juni 2012

Churchill

Engelsk lune

Slagfærdig engelsk premierminister.
En mig ubekendt digterinde - Christina Hagen - beklager sig over mænd i lørdagens udgave af Morgenavisen Jyllands-posten. Hun er blandt andet citeret for at sige: "Det er svært for mig at forstå, at mænd kan synes, at der er i orden at spørge mig om, hvor meget det koster at komme i seng med mig".

Umiddelbart er jeg ikke så imponeret over artiklens eksempler på hendes såkaldte digterkunst, så man kunne måske forestille sig, at mændene spørger af ren medlidenhed - men det er nu ikke det, som er mit ærinde her. Nej, jeg kom til at tænke på en af mine yndlingshistorier om Winston Churchill - denne slagfærdige og drikfældige livsnyder og store engelske premierminister fra krigens tid.

Ved et selskab var Churchill blevet lidt overrislet og i almindeligt overmod spurgte han borddamen om, hvad hun skulle have for at gå i seng med ham.

Det bekom naturligvis ikke damen vel - og hun udbrød forarget: - Jamen Mr. Churchill - hvad anser De mig for at være?

Chruchill svarede roligt: - Det har jeg jo lige sagt. Nu er det prisen, vi diskuterer...

Ingen kommentarer: