søndag den 19. august 2012

Bål-paella

Med paella-panden og sækkepiben i skoven

Da jeg for nogen tid siden anskaffede en paella-pande, var den direkte anledning, at jeg havde lovet at lave mad til 8. Sct. Georgs Gildes friluftsgildehal den 16. august. Og selv om jeg tidligere har indviet panden med risotto, blev det den første tur med paella på panden.

Det er en stor fordel at være to om arbejdet, når man
laver paella over bål.  Retten kræver megen omrøring.
Her er opskriften, der rækker til cirka 30 personer. Man steger i forvejen cirka 50 kyllingelår i ovnen - og husker selvfølgelig at gemme stegeskyen. Når panden er over bålet hælder man først en halv liter raps-olie i. Heri svitser man ti løg i skiver, ti hakkede hvidløg og et halvt kilo bacon i tern. Herefter tilsættes to kilo ris, stegeskyen, et glas gurkemeje, et halvt glas paprika, et glas ansjoser og to liter bouillon. Efterhånden som risen suger væden til sig, tilsætter man yderligere vand under hele processen - under stadig omrøring så det ikke brænder på. Når risen begynder at mørne, tilsætter man et kilo ærter, 10 tomater skåret i både og otte peberfrugter skåret i tern samt kyllingelårene. Smag til med salt og peber og lad det hele småkoge i panden yderligere nogle minutter, til risen er mør. Umiddelbart før servering tilsættes et kilo rejer og et halvt kilo muslingekød. Skal det være flot, lægger man på toppen et halvt kilo skalrejer og et halvt kilo muslinger i skal. Rør det forsigtigt igennem en sidste gang, og retten er klar til servering.

Så er paellaen klar til servering. Opskriften rækker
 til mindst 30 personer.
Min paella-pande er 80 centimeter i diameter og kan rumme paella op til 40 personer. Jeg har fundet ud af, at det er en fordel at være to om at lave maden, hvis ikke der skal løbes al for stærkt, da det er vigtigt, at der hele tiden røres rundt i maden. Jeg har i øvrigt fået hjælp af smeden, som har fremstillet en stor paletspade, som jeg bruger til omrøringen, så jeg hele tiden får løsnet paellaen fra pandens bund. Smeden har også lavet tre ben, så panden står stabilt over bålet.

Sækkepibemusik i Hammer Bakker
på en dejlig sommeraften.
Paellaen var naturligvis en succes - og vi havde en dejlig sommeraften midt i Hammer Bakker. Forresten havde vi optagelse af en ny gildebror - Jesper. Udover at han jo har et smukt fornavn og selvfølgelig har været spejder i sin barndom, er Jesper et interessant bekendtskab, da han nærer stor interesse for alt, hvad der kommer fra Skotland - ikke mindst sækkepiben, som han håndterer virtouøst.

Ingen kommentarer: