lørdag den 29. september 2012

Gobelinerne

Grønlands historie fortalt på 80 m2 uld

Mødesalen på rådhuset i Nuuk er udsmykket med 13
store gobeliner. Foto: Ole Bidstrup
Fredag havde jeg premiere på et nyt foredrag om gobelinerne på rådhuset i Nuuk. Det skete - efterhånden næsten traditionen tro - i Farsø Sognegård, hvor jeg tog 50 tilhørere med på en rejse i Grønlands indre liv.

Grønlands indre liv er titlen på den grønlandske kunstner Hans Lynges erindringer - og det er i disse erindringer, at kunstneren hentede en del af inspirationen til sit livs største kunstværk. Det er træk af Grønlands historie fortalt på 13 godt seks en halv kvadratmeter store gobeliner, som smykker mødesalen på rådhuset i Nuuk -Grønlands historie fortalt på 80 m2 grønlandsk uld.

Hans Lynge (1906-1988) blev i 1981 bedt om at udsmykke mødesalen i Nuuks nye rådhus. Det tog 17 år og fem borgmestre, inden kunstværket blev endeligt færdigt i 1998 – ti år efter kunstnerens død.

Jeg var informationschef i Nuup Kommunea fra 1995-2007 og fulgte færdiggørelsen tæt – og redigerede i 2001 bogen ”Den røde tråd” om gobelinerne.I foredraget fortæller jeg om de enkelte gobeliner og anekdoter fra både byens og kunstnerens liv.

Egentlig er der ikke tale om et nyt foredrag. Mens jeg arbejdede i Nuuk, har jeg holdt det cirka 300 gange. Men det foregik altid i mødesalen med de originale kunstværker på væggene.

Trommedanseren af Hans Lynge.
Foto: Infodesign/Kommuneqarfik Sermersooq
Jeg har nu fået lavet et slideshow med fotos af gobelinerne, deres forlæg og ikke mindst fotos fra Nuuk, der sætter tingene ind i en større sammenhæng. Slideshowet gør det muligt at fortælle historien i Danmark - langt fra de grønlandske originaler.

Publikum i Farsø tog godt imod foredraget. Flere af tilhørerne havde endda selv set de originale gobeliner på ferieture til Nuuk. 

Hvis du er interesseret i foredraget, er du velkommen til at kontakte mig for en aftale. Man kan læse mere om mine foredrag på www.dovregubben.dk.

1 kommentar:

William Øhlenschlæger Madsen sagde ...

Dejlig læsning, vi var meget imponeret da vi i 2008 så gobelingerne på rådhuset, bare det med børnene og ørrederne, har selv prøvet det, og så navnet Hans Lynge, har prøvet at følge ham, mener han også malede billedet “ De sidste Hernhutter “. Jeg har kunnet følge ham til Christiansfeld, jeg tror han har haft interresse for Hernhutterne, men dem jeg kender i Christiansfeld kendte ikke noget til ham, han dør åbentbart i Haderslev.

Hilsen William Øhlenschlæger Madsen

wmadsenster@gmail.com