onsdag den 19. juni 2013

Øjet i det høje

Flyvende radar
Aalborg Lufthavn vælter sig i succes i øjeblikket.

Flyvestation Aalborg var tidligere hjemsted for
den flotte, lynhurtige og navnkundige - og for piloterne
temmelig livsfarlige - Starfighter.
Gratis parkering er et hit, og flere og flere luftfarts-selskaber har fået øjnene op for den lokale lufthavn. Ikke mindst charter-selskaberne, der godt kan se fidusen i, at deres kunder ikke skal flås af parkeringsvagter.

Men grundlæggende kommer vi ikke uden om, at lufthavnen i bund og grund er en militær lufthavn. Den store landingsbane blev lavet af tyskerne under verdenskrigen - og den oprindelige lille lufthavn blev den 9. april 1940 besat ved verdens første faldskærmsangreb. Tyskerne havde brug for lufthavnen for at komme videre til Norge, der var en central strategisk brik i den tyske krigsførsel.

Lufthavnen er fortsat base for en del af det danske flyvevåben - omend flyvestationen i dag kun er hjemsted for Hercules og Challenger-flyene.

AWACS - over bøgen og med landingsgearet
slået ud. Kurs direkte mod bane 08.
Selv om der er langt til Aalborgs storhedstid som base for legendariske flytyper som Draken og Starfigther, er der stadig gode muligheder for at se et spændende fly eller to. Især når man som jeg bor lige i indflyvningen til bane 08.

En af de jævnligt tilbagevende gæster er NATOS AWACS-fly, der ofte i flere dage ad gangen træner start- og landingsprocedurer i lufthavnen. Det betyder, at der er rig lejlighed til at studere de flotte og særprægede AWACS-fly på nærmeste hold.

Et herresving ude over fjorden.
Jeg tog billederne til denne historie en formiddag i sidste uge, hvor AWACS kom ned over det lille hus på Øland en god halv snes gange i løbet af formiddagen. Så er det, at man virkelig føler, at der er nogen, der passer på os.

AWACS er en forkortelse af Airborne Warning and Control System - luftbåren advarsels- og kontrolsystem - og er ganske kort fortalt en flyvende radar, som overvåger luftrummet i en radius af cirka 400 km. Radaren tjener både til at varsle om fjendtlig flyaktivitet og til at koordinere flyindsats.

I NATO's tilfælde er radaren monteret på et Boeing E3-A, der i virkeligheden bare er skroget af en Boeing 707/720. Nato råder i øjeblikket over 20 fly i styrker, heraf de 17 monteret med radar.

Sådan ser operationsrummet i AWACS ud.
Foto: WikiPedia.
NATO's AWACS-styrke blev grundlagt i 1982 under den kolde krig - og er bemandet med personel fra de forskellige lande. Danmarks bidrag er i øjeblikket 30 mand, der er stationeret i Geilenkirchen i Tyskland. Udover NATO's AWACS råder USA, Storbritannien og Frankrig over egne fly med samme konfiguration.

Selv om der ikke i øjeblikket er de store trusler mod dansk luftterritorium, mener jeg, at det er fornuftigt og ganske betryggende, at NATO fortsat overvåger luftrummet. 11. september viste jo, at truslen kan komme fra den mest uventede side.

Forresten var der også megen vidsom i det, når de gamle romere sagde: "Si vis pacem, pare bellum" - hvis du ønsker fred, skal du være forberedt på krig.

Ingen kommentarer: