torsdag den 25. juli 2013

Kanonfotografen

En foto-tegneserie

Ignition...
Mit nye kamera kan tage otte billeder i sekundet.

Det er temmelig meget for et spejlrefleks - og det er en egenskab, der især efterspørges af sports- og dyrefotografer. Jeg har selv flere gange haft stor glæde af det, når jeg fotograferer fugle.

Torsdag aften var vi i Blokhus for at høre solen blive skudt ned. Det er en gammel tradition, som her i højsæsonen finder sted hver aften klokken 21 - og jeg har da også tidligere berettet om den her på bloggen.

Alligevel skulle jeg da have et billede. Der er jo lidt sport i at ramme den brøkdel af et sekund, hvor skuddet går af. Og her kommer kameraets hurtighed rigtigt til sin ret.

Det kan ses i de fire fotos, som følger denne historie. De er altså taget med en ottendedels sekunds mellemrum. Vi ser tydeligt tændingsrøgen, der udvikler sig - skuddet der går af - og endelig kardusen, der flagrer i luften umiddelbart efter skuddet.
...and...

...lift-...

...-off.....
P.s. Billedteksterne er skrevet af en mand, der har set for mange raketopsendelser...

2 kommentarer:

Lyngby sagde ...

Jamen det er da fine skud med kanon og Canon..

Jesper Hansen sagde ...

Hej Per

- Kanon, som man siger nu til dags...