søndag den 25. august 2013

Storplettet perlemorsommerfugl

Lidt biodiversitet i dagligdagen

Det er ikke nældens takvinge - men dog i takvinge-familien.
Lørdag eftermiddag stødte jeg på en sjov lille variation i sensommerhavens mylder af sommerfugle.

Ved første øjekast tog jeg den for Danmarks nationalsommerfugl - nældens takvinge, men et nærmere eftersyn bragte mig på andre tanker, og kameraet blev fundet frem. For den mangler nationalsommerfuglens blå kant på bagvingen - og så er der på undersiden af vingerne nogle meget karakteristiske, flotte beige aftegninger.

Så jeg måtte en tur i litteraturen. I første omgang lagde jeg mig fast på okkergul pletvinge, men den holdt ikke rigtig. Den har orange pletter med sort kant - og min sommerfugl har nærmere sorte pletter med orange kant.

Heldigvis var perlemorsommerfuglene nævnt som forvekslingsmulighed under pletvingerne - og så var mysteriet opklaret. For blandt perlemorsommerfuglene var der en variant, der passede: Storplettet perlemorsommerfugl.

Det skulle vise sig, at storplettet perlemorsommerfugl holder til på tørre overdrev og strandenge, som vi har masser af i området - og at den i øvrigt yngler på viol og stedmoder, som jeg også har masser af i haven. Selv om jeg ikke lige erindrer at have set arten før, er den forholdsvis almindelig i Danmark - og betragtes ikke som truet, da bestanden hvert år får frisk blod fra Mellemeuropa.

Sommerfugle og natsværmere er ikke lige min specialitet - men sjovt er det da, når man lærer en ny art at kende.
Storplettet perlemorsommerfugl har flotte
 beige pletter på undersiden af vingerne.


Ingen kommentarer: