torsdag den 3. oktober 2013

Tidens tand

Plænen viser tænder

Vildsvinetanden har ligget i jorden i mange år.
Jeg kan vist snart skrive arkæolog på visitkortet - for det er altså de mest underlige ting, jeg efterhånden har gravet ud af haven.

For en måneds tid siden fandt jeg et blålyn i jordbærbeddet - og i denne uge dukkede der så en stor tand op, da jeg var i gang med at fjerne et stykke græsplæne til fordel for en udvidelse af terrassen på sydsiden af det lille hus på Øland.

Hvad laver sådan en bisse i min have?
Tanden var umiskendeligt præget af tidens tand - og uden i øvrigt at være ekspert på området mener jeg, at det er en vildsvinetand. Sådan nogle vildgrise er udstyret med nogle ganske drabelige hjørnetænder - og jeg er ret sikker på, at det er sådan en kalorius, der dukkede op i plænen.

Den er som sagt præget af et længerevarende ophold i jorden - men nu har jeg renset den i vand. Så er det planen, at den skal have en tur i brintoverilte og sikkert også en tur med en tandbørste - så skal den nok blive pæn at se til.

Da jeg var ung spejder, var vildsvinetænder et meget brugt trofæ i forskellige konkurrencer - men jeg har endnu ikke besluttet, hvad jeg skal bruge denne tand til.

Men det pirrer unægtelig fantasien. Hvorfor ligger der en vildsvinetand i græsplænen? Svaret får jeg sikkert aldrig - men nu er jeg i hvert fald spændt på, hvad der bliver det næste, jeg finder?

Ingen kommentarer: