onsdag den 25. december 2013

And med krudt i

Sprængt and

Spisestuen ligner et bombekrater og
indbyder ikke ligefrem til julefest.
Jeg benytter juleferien til at give spisestuen en tiltrængt gang maling - og mens arbejdet står på, ligner den derfor nærmest et bombekrater.

Dina er sendt på ferie i København - og juleaften var jeg derfor alene. Jeg lod mig inspirere af bombekrateret i spisestuen til at lave en rigtig gang herremad, sprængt and, som nok er noget af det mest lækre, jeg kan komme i tanke om - og som jeg helst spiser alene, for det smager altså så godt, at jeg slet ikke nænner at dele...

Jeg havde købt et helt andebryst, der altså er bryststykkerne med tilhørende skrog og lår, cirka halvandet kilo i alt.

Jeg lavede en lage af to liter vand, 350 gram salt, 50 gram sukker, et par laurbærblade og en håndfuld peberkorn. Hele herligheden fik et opkog, så saltet blev opløst og så sat til afkøling. Heri kom jeg så anden og satte den i køleskabet i halvandet døgn, hvorefter jeg hældte lagen ud.

Herefter skar jeg bryststykkerne og lårene fri fra skroget. Selve skroget puttede jeg i en gryde med en liter vand og kogte fond på det et par timer.

Herremad...
Jeg ridsede skindet på kødstykkerne og lagde dem i en grydepande, hældte en halv liter vand ved og kogte det, indtil vandet var fordampet. Fedtet hældte jeg i en kasserolle til sovsen. Herefter gav jeg skindet en let gang salt og stegte kødstykkerne med skindet nedad i 10 minutter. Så var kødet færdig.

Andefedtet fik en spiseskefuld maizena, hvorefter jeg tilsatte den indkogte fond og en kvart liter fløde. Jeg smagte til med en forsvarlig sjat portvin og en klat rønnebærgele - gav det hele et opkog, og vips, var der sovs, så englene sang den ganske julenat.

Jeg tog kogte kartofler og rødkål til. Egentlig spiser man brunede kartofler juleaften - men det er fuldstændigt overflødigt til denne herreret. Hele herligheden blev skyllet ned med en Pepsi Max af god årgang. Man skal jo tænke på den slanke linie...

Ris a la'manden gemte jeg til julemorgen - og i aften skal jeg have rester samt gnave skrog...

Ingen kommentarer: