torsdag den 19. december 2013

Krabben med de blå kløer

Middelhavsblå delikatesser

Lækkerier - frisk fra Ægæerhavet.
Det kan godt være, at krabben er blå, mens den spræller mellem hænderne på fiskeren - men jeg kan garantere, at den er rød som alle andre krabber, når den har været en tur i suppegryden.

På Tyrkiet-turen var vi blandt andet på en lidt længere sejltur ned ad Dalyan-floden. Meningen var egentlig, at vi skulle studere havskildpadder i flodens delta ud mod Ægæerhavet. Desværre var vejret ikke for godt - og havskildpadder så vi ikke noget til.

Til gengæld så og smagte vi så områdets berømte blå krabber. Egentlig kommer de fra Amerika - og er udsat på grund af deres fine kød, men lokalt betragter man det som egnens egen delikatesse.
Jeg kan forresten også garantere, at de ikke alene bliver røde, når de bliver kogt - de smager også glimrende.

Men, jeg kan altså ikke gøre for det - hele tiden tænker jeg på Tintin-hæftet med titlen "Krabben med de gyldne kløer". Det er som bekendt her, at Tintin første gang møder Kaptajn Haddock - og grunden til et frugtbart tegneserie-makkerskab bliver lagt.

Nymodens krabbepjat.
Og så opdager jeg til min store rædsel, da jeg skal finde illustrationen på nettet, at hæftet er kommet i en ny oversættelse. På dansk hedder det nu "Krabben med de gyldne klosakse". Jeg konstaterer bare, at verden åbenbart er helt af lave - og intet åbenbart er helligt for unge mennesker, der vil lave om på alt muligt.

For det kan da godt være, at klosakse er det rigtige ord - men kløer er altså betydeligt mere mundret.

Jeg lover hermed - højt og helligt ved 10 blå krabber og Herge's minde - at jeg aldrig nogen sinde vil tage ordet "klosaks" i min mund, når talen falder på Tintin...

Ingen kommentarer: