mandag den 14. april 2014

Grønlandsk kaffe - igen

Fotosession

Grønlandsk kaffe - med bål og brand.
Her i forårssæsonen har jeg været ude og underholde ved et par fester.

Jeg garnerer desserten med lidt historier og anekdoter fra Grønland - og så slutter jeg af med at servere grønlandsk kaffe.

Det plejer at være ganske festligt og underholdende. Det er jo en fornøjelse at være sammen med glade mennesker, så det vil jeg gerne gøre noget mere. Men det var også gået op for mig, at skal det blive til noget, er jeg nødt til at have nogle ordentlige billeder, som arrangørerne kan bruge i programmet - og eventuelt til pressen.

Som faste læsere af bloggen vil vide, har det knebet gevaldigt med at fotografere fremstillingen af den grønlandske kaffe, fordi det foregår i halvmørke - og billederne mangler simpelthen magi...

En glad mand, der gerne serverer grønlandsk kaffe...
Så i den forløbne uge allierede jeg mig med en prof - min gamle ven Jens Morten, der har været fotograf på Stiften i en menneskealder, og som altid har haft et godt øje til tilværelsens lyse sider. Vi brugte en formiddag på at lave nogle glas grønlandsk kaffe - og det var jo arbejde, så vi nippede endda kun til de velsmagende dråber. Resultatet fornægter sig ikke...

For her ser vi virkelig forskellen på en glad amatør og en rigtig professionel - for billederne sidder lige i øjet. For første gang har jeg nu fotos, der rammer magien i den grønlandske kaffe.

Fremover vil billederne være tilgængelige for arrangører og presse via min hjemmeside - men hjemmesiden er i øvrigt mere eller mindre lukket den kommende uges tid, fordi jeg lige er i gang med noget opdatering og tilpasning af layoutet. Sandsynligvis for sidste gang i den nuværende version, der er lavet i gammeldags HTML. Jeg overvejer i hvert fald alvorligt at bruge lidt efteruddannelsesressourcer på en mere tidssvarende løsning - men mere herom senere...

Tak for den store hjælp til Jens Morten.

Ingen kommentarer: