onsdag den 14. maj 2014

Hofficielt

Fra den royale historiebog

Gildebrødrene i Nuuk til kongeligt glo-bryllup.
Tirsdag aften sad Dina klinet til fjernsynet - og jeg undrede mig lidt. For hvad var det, der var så interessant, at det kunne slå en forårsaften i haven?

Nuuks nu afdøde borgmester Agnethe Davidsen og
 kronprinsesse Mary konverserer over champagnen.
Det var TV2, der bragte et program om Mary og Frede i anledning af 10-året for deres bryllup.

Ja, tænk, nu er der gået ti år - og det førte til, at jeg brugte en del af aftenen til at kigge gamle billeder fra 2004.

Som jeg husker det, var bryllupsdagen fridag ved Nuup Kommunea. I hvert fald havde jeg fri - og havde aftalt med en flok af gildebrødrene fra Sct. Georgs Gildet i Godthaab, at vi skulle holde bryllupsfest om eftermiddagen. Rigtig royalt med fem retter og tilhørende vine. Og det var altså mig, der stod for menuen. Festen kunne foregå om eftermiddagen på grund af de fire timers tidsforskel mellem Nuuk og Fredensborg

De nygifte royale på officielt besøg i Nuuk.
Jeg husker ikke alle retterne, men vi fik i hvert fald blandt andet stenbiderrogn, stegte fasaner og til afslutning den ultimative chokoladekage, Marcel Gateau.

Ud på dagen blev det til et gruppebillede - vist nok efter aftale med Billed-Bladet, som dog aldrig brugte det. Men så er der jo ikke noget til hinder for at bringe det her på bloggen. Bemærk, at vi alle sidder på den ene side af bordet. Det skyldes, at vi jo gerne skulle følge med i fjernsynet under den kongelige middag.

Nu da jeg var i arkivet, fandt jeg også en stribe fotos taget senere i 2004.

Agnethe Davidsen og kronprinsesse Mary foran
det børnekor, som optrådte ved receptionen.
Den 22. juni havde Nuuk nemlig besøg af kronprinsparret, der blandt andet besøgte rådhuset for at takke for den nationaldragt, som kommunen havde givet Mary i brullupsgave. Det foregik ved en lukket reception, hvor jeg ,så vidt jeg lige husker, var eneste fotograf - og blandt andet tog et gruppebillede af kommunalbestyrelsen sammen med de royale gæster.

Jeg har dykket lidt i bunken af ikke tidligere offentliggjorte billeder. Teknisk set er de ikke alle ligefrem perfekte. De er taget med mit dengang nyerhvervede Canon 300D - mit første digitalkamera - og den digitale teknik var dengang knap så avanceret som i dag. Desuden havde jeg lidt problemer med at betjene kameraet rigtigt, så der blev taget temmelig mange dårlige billeder den sommer. Et af problemerne var indstillingen af lyset - men et andet nok så alvorligt problem er, at jeg ikke har taget billederne i RAW-formatet, for det gør det altså svært er korrigere fejl.

Men tag billederne som de er - en dokumentation af et historisk møde på Nuuk Rådhus.

Ingen kommentarer: