mandag den 8. september 2014

AAL-TOS

Mest for fly-nørder

Gardermoen var i øvrigt lige så trøstesløs som altid.
Turen til Tromsø foregik med SAS - og tilfældigvis passede tidspunktet med den daglige SAS-afgang klokken 14 direkte fra Aalborg til Oslo. Det var lækkert at spare turen omkring København og helt fantastisk at ankomme til Tromsø blot fire timer efter afgang.

Ruten har eksisteret i et halvt års tid, men bliver nedlagt 1. oktober. Det forstår jeg desværre alt for godt - for afgangstidspunktet midt på eftermiddagen er ikke særlig erhvervsvenligt. Tidspunktet skyldes, at ruten beflyves med en Boeing 737, der er hjemmehørende i Oslo og står ledig midt på dagen, men det vi har brug for her i Nordjylland er altså afgange om morgenen, så jeg håber, at SAS eller andre på et tidspunkt igen vil overveje ruten og finde et mindre fly, så ruten kan beflyves morgen og aften.

Resignation og tomhed præger blikket hos alle passagerer
 på Gardermoen, hvor man drives rundt som kreaturer.
Det er fire år siden, at jeg sidst har været på Gardermoen. Lufthavnen har ikke ændret sig nævneværdigt siden sidst - og er fortsat en af verdens mest deprimerende lufthavne med alenlange køer overalt - selv i SAS' Fasttrack, hvor ideen ellers er, at man skal komme hurtigere gennem sikkerhedskontrollen.

Som i mange andre lufthavne, bygges der også om og til i Gardermoen, så da vi landede fra Aalborg, var der ikke en ledig gate - og vi blev derfor transporteret til ankomsthallen i bus. Bemærk på fotoet de resignerende, tomme og opgivende blikke på passagererne. Sådan har jeg det, hver gang jer er på Gardermoen.

En undersøgelse i Norge har vist, at mange forretningsrejsende vil strække sig temmelig langt for at undgå lufthavnen. Det forstår jeg - og da jeg tidligere tog turen til Tromsø en gang om ugen, fløj jeg ofte via Trondheim.

Boeing 717 fra Blue One på TOS.
Denne gang fløj jeg via Stockholm på hjemturen. Det tager den samme tid og er ikke dyrere, men man undgår Gardermoen. Turen til Arlanda foregik med SAS-datterselskabet Blue One og en Boeing 717.

Det var sjovt - for jeg havde ellers ikke troet, at jeg igen skulle flyve i DC9/MD80-90/Boeing 717-familien. For et års tid siden deltog jeg jo i SAS afskedsflyvning med typen.

Nu er Blue Ones 717 en af de nyeste af slagsen - bygget i 2000 - og man kan altså stadig støde på flytypen især i Finland, hvor selskabet har ni eksemplarer. Men den bruger meget brændstof - og tiden arbejder imod flytypen.

SAS bød på korv i Arlanda. Foto: Dina
Arlanda bød i øvrigt på en behagelig overraskelse. Vi ankom ved firetiden torsdag eftermiddag - og det var netop på det tidspunkt, at personalet i SAS Business Loungen begyndte at lange hotdogs over disken. Det viser sig, at det er en fast tradition i loungen torsdag eftermiddag - og vi sagde selvfølgelig jatak til en gang korv. Så sparede vi aftensmaden den dag.

Torsdagspølserne er forresten en ide, som svenskerne har kopieret fra nordmændene. For torsdagspølserne var i mange år et af de få lyspunkter i Gardermoen.
Den flotte T-haleprofil på DC9/MD-80/90 og Boeing 717.

Ingen kommentarer: