lørdag den 31. januar 2015

La Cocotte

Kylling med rodfrugter

Maskinparken er blevet udvidet med en støbejerns-cocotte.
Uden sammenhæng i øvrigt var La Cocotte navnet på en af de første danske Michelin-restauranter. Stedet havde sin storhedstid i slutningen af 80'erne - blandt andet på grund af køkkenchefen, Jan Cocotte-Pedersen, der blev verdensberømt i det lille land for sin menu til Oscar-vinderen Babettes Gæstebud.

Men det korte af det lange er, at Dina længe har ønsket sig en cocotte, der dybest set bare er et aflangt kogekar med låg, som man sætter i ovnen. Ideen er, at låget holder på aroma og saft, så maden er fuld af god smag.

Så da Bilka havde en cocotte på tilbud i sit rabatmærkecirkus, var det bare med at få klistret nogle rabatmærker i samlehæftet, så vi kunne hjembringe en flot, rødemaljeret støbejerns-cocotte - og jeg blev dermed flyttet lidt længere fra den dag, hvor køkkenet går ned på udstyr.

Dyret skulle prøves - og det gjorde jeg lørdag aften. En fuldfed fransk hanekylling blev gnedet med salt og peber udvendig såvel som indvendig.

Så er kyllingen klar til at blive brunet.
10 fed hvidløg og et par rødløg blev pillet. Tre gulerødder, en mindre sellerirod og en halv snes kartofler blev skrællet og skåret i tern.

Herefter stegte jeg 150 gram bacon i tern - selvfølgelig tørsaltet og hjemmerøget - og lagde det i bunden af cocotten. Herefter brunede jeg grøntsager, dog ikke kartoflerne, og løg ganske let i fedtet fra baconen, krydrede med salt, peber og lidt stødt enebær og lagde det i cocotten. De rå kartofler stillede jeg til side.

Så brunede jeg kyllingen i smør på panden, så den blev fin at se på. Den blev lagt ned til grøntsagerne, en halv flaske hvidvin og et par laurbærblade blev tilsat, hvorefter cocotten røg i ovnen ved 200 grader.

Efter en halv time tilsatte jeg kartoflerne,, og efter yderligere en halv time hældte jeg væden i en lille gryde og jævnede med en smørbolle. Herefter hældte jeg saucen tilbage og kyllingen fik yderligere fem minutter i ovnen.

Så var hele herligheden færdig - og når jeg skriver herlighed, så mener jeg det. Kyllingen var perfekt - saftig og mør, og grøntsagerne med den ganske kraftige sauce var simpelthen et himmerigsmundfuld.

Det var et lidt stort arbejde til en lørdagskylling - men det var alle anstrengelserne værd.
...Og så er der serveret. Velbekomme.

Ingen kommentarer: