torsdag den 3. september 2015

Den store bagedyst

Vandbakkelser

Sådan en vandbakkelse med flødeskum og kakaoglasur er nu ikke så
ringe en dessert - efter en ordentlig skude chili con carne...
Udfaldet af "Den store bagedyst" er velkendt. Enten bliver man ugens stjernebager - eller også bliver man sendt hjem. Alt andet midt i mellem er nærmest ligegyldigt.

Nu var jeg jo hjemme onsdag eftermiddag, så jeg undgik i det mindste at blive sendt hjem, da jeg bagte vandbakkelser - for første gang siden kollegietiden, så vidt jeg lige husker.

Vandbakkelser er en del af arven hjemmefra. Min mor var en ren stjernebager, når det kom til vandbakkelser - og utallige søndage er de blevet indtaget til eftermiddagskaffen i det lille hjem.

Det er forresten en god ide at tage vandbakkelserne
 af bagepapiret, inden de bliver kolde. Når fedstoffet i
dejen køles ned, sætter de sig fast.
Det er ikke jordens sværeste opgave, men rutinen har jeg altså ikke. Man tager 2 dl vand og 80 gram smør, som bringes i kog - heraf navnet vandbakkelse. Så tilsætter man 200 gram mel, og det hele røres sammen. Dejen hviler lidt og herefter tilsætter man tre piske æg - et ad gangen - mens dejen røres med hjulpiskeren.

Herefter sættes dejen på en bageplade med to spiseskeer sådan lidt i en top. Det bliver med mængden oven for til otte eller ni vandbakkelser, og pladen sættes i en forvarmet ovn ved 200 grader. Bagetiden er cirka 25 minutter.

Det lykkedes - sådan da. Vandbakkelserne burde nok have haft et minut mere i ovnen, så de havde fået lidt mere kulør på kinderne. Jeg ville også gerne have haft dem til at hæve mere op. Så vidt jeg kan læse, kræver det, at jeg arbejder lidt mere med grunddejen, før æggene tilsættes - og så kan man sprøjte vandbakkelserne ud på bagepladen i stedet for at bruge ske.

Før serveringen skæres en slidse i vandbakkelsen og man fylder den med creme og syltetøj eller flødeskum og gele. På toppen kan man drysse flormelis eller glasur.

Jeg rækker efter stjernerne - så det skal lige prøves et par gange mere. Så tror jeg, at den sidder rent i skabet...

Forresten er vandbakkelser jo et fint lille stykke bagværk uden sukker. Så en vandbakkelse kan også bruges til for eksempel en forret fyldt med lidt salat, lidt dressing og så rejer.

Ingen kommentarer: