lørdag den 28. november 2015

Årets farve

Brunviolet i 2015

Årets farve 2015.
Dette er ikke en nyhed. Det er en gammel nyhed. Faktisk en rigtig gammel nyhed, der slet ikke fortjener betegnelsen nyhed.

Men den har stået på min notesblok det meste af året - og bare ventet på, at jeg fik tid til at skrive den. Så her er den på kanten til 2016.

Marsala er årets farve i 2015. Det har det amerikanske firma Pantone fundet ud af. Firmaet gør i farvestyringssystemer og har i en årrække udpeget årets farve - og for i år er det altså marsala, som vi så kan forvente dukke op i mange forskellige sammenhænge. Jeg må indrømme, nu hvor året går på hæld, at jeg ikke lige synes at have stødt på farven ret mange steder. Men som Pantones reklamebillede viser, er det da en nydelig farve til et køkkenforklæde eller et slips.

Marsala egner sig glimrende til madlavning,
som det ses på dette pressefoto fra Pantone
.
På dansk hedder farven også kobberorange, selv om jeg nok selv vil mene, at brunviolet er mere passende. Navnet Marsala kommer fra en italiensk hedvinstype, der angiveligt skulle have samme farve.

Det er også grunden til, at jeg ikke fik skrevet historien, dengang den var brandaktuel - for jeg ville da ikke skrive om en farve opkaldt efter en hedvin uden først at have smagt på sagerne.

Først googlede jeg Marsala - og det viser sig, at det italienske svar på portvin mildest talt ikke er noget at skrive hjem om. De fleste vinskribenter konstaterer, at vinen nok bedst udnyttes i madlavningen - specielt til vildtsovs synes den at være anvendelig.Wikipedia noter lakonisk:

"Vinen kan drikkes som aperitif eller efter et måltid. Uden for Italien drikkes vinen dog forholdsvist sjældent på denne måde, idet vinen oftest i stedet benyttes i forbindelse med madlavning. Dette egner vinen sig fortrinligt til."

Nu har jeg en halv flaske Marsala stående i
kælderen til en passende lejlighed, hvor der
skal laves vildtsauce.
Jeg lagde turen forbi Sigurd Müller i Aalborg for at høre deres mening. Her bekræftede man, at man har Marsala på lager - og at det store salg var til kokke og restauranter, der bruger Marsalaen, der forresten ikke er særlig dyr, til saucer.

Så jeg gik fra vinbutikken med en flaske til 79 kroner under armen. Kunne det virkelig passe, at Marsala er så elendig?

Svaret må blive bekræftende. Det er ikke noget at råbe hurra for. En betydelig billigere portvin til under en halvtredser fra Aldi smager i hvert fald bedre. Marsalaen er fuldstændig karakterløs og uden megen smag og mangler fuldstændig den sødme, som jeg i hvert fald gerne vil have.

Så nu har jeg en halv flaske Marsala stående i vinkælderen til en passende lejlighed - og det bliver i hvert fald ikke til jul. For en rigtig andesovs skal selvfølgelig speedes op med rigtig portvin, hvilket jeg gjorde her til aften. For vi har lige julens første and. Jeg har en skummel plan om at byde på confiteret andelår til en julefrokost - og her har jeg brug for en masse andefedt. Så kunne vi jo lige så godt skifte lørdagskyllingen ud med en and.De confiterede andelår vender jeg tilbage til senere på måneden...

Ingen kommentarer: