onsdag den 25. november 2015

Dagens ord LXXIII

Futsal

Futsal giver mig associationer til futtog.
I den seneste tid er jeg stødt på ordet "Futsal", når jeg tjekker de daglige nyheder fra Grønland. Det viser sig, at futsal er en særlig variant af indendørs fodbold, der åbenbart er blevet populær på den store ø - og det er endda så populært, at der holdes GM i sportsgrenen.

Futsal er altså et meget mærkeligt ord, der appellerer til mange mærkelige etymologiske forklaringer. Er det måske bold i en togremise, der ikke særligt ærbødigt kan betegnes som en futsal?

Det gjorde mig nysgerrig, men umiddelbart fandt jeg ingen forklaring på ordets oprindelse på nettet, så jeg konsulterede min gamle skolekammarat Per Lyngby, der ud over at vide en masse om gammel musik, også er idrætslærer og fodboldfan. Selvfølgelig havde han svaret...

Futsals oprindelse er fra Sydamerika, hvor spillet er opstået på steder, hvor der ikke har været plads til en rigtig fodboldbane. Navnet er en sammentrækning af de spanske ord Futbol og Sala, der henholdsvis betyder fodbold og hal.

Og med den forklaring kan jeg igen sove roligt - uden at spekulere på, om det er muligt at spille bold i en remise...

Ingen kommentarer: