torsdag den 31. december 2015

Kloge folk og gode mennesker

Godt nytår


Så er tiden kommet til årets nytårshilsen her på dovregubben.dk's blog.

Det har ikke ligefrem været det mest aktive år på bloggen, men det er da gået alligevel. 225 indlæg er det blevet til - og bloggen rummer nu i alt 2.175 indlæg skrevet siden den spæde begyndelse for otte år siden.

Det er blevet til megen snak, overvejelser, opskrifter, tanker, anmeldelser og meget andet gennem årene - næsten et helt verdensuniversitet. Forleden faldt jeg over et interview med Aage Rosendahl Nielsen fra Verdensuniversitetet i Thy fra 1970, hvor John Lennon havde slået sig ned i omegnen. Her erklærer Rosendahl, at målet var at blive "kloge folk og gode mennesker" - og det beskedne mål vil jeg gerne gøre til mit i anledning af årsskiftet. Årets nytårsgave er så den lille film om Lennons besøg.

Nytårsdagen startede tidligt. Jeg har planlagt at køre en fem retters menu i aften, så jeg stod op ved sekstiden og kokkerede og forberedte, så alt er klar til aftenen. Alt er skrællet og kogt ned og står nu i køleskabet klar til den endelige tilberedning, når det store slag skal slås. Menuen står på foie gras, kammuslinger, snegle, krondyrmørbrad og friteret camenbert. Oven i de fem retter skal vi selvfølgelig også have kransekage - og den regner jeg med, at smeden står og makker med i skrivende stund.

"Heavens Gate" - indgangen til den ny kirkegård i
 Farsø, hvor man blandt andet finder de ukendtes
grav, hvor begge mine forældres urner er anbragt.
I morgengryet og årets smukkeste solopgang kørte vi til Farsø og lagde en blomst på mine forældres ukendte grav. De skal også mærke, det er nytår. Blomsten var en beskeden aurikel - helt i min mors ånd. Hun holdt meget af den lille forårsbebuder. I øvrigt var Aage Rosendahl Nielsens kone, Sara, gennem mange år min mors yoga-lærerinde.

Ellers skal der blot lyde et ønske om et godt og velsignet nytår til alle venner og bekendte og ikke mindst bloggens mange læsere. Jeg vender tilbage igen i det nye år.



Ingen kommentarer: