fredag den 15. april 2016

I studiet

Det rigtige lys

Sådan et møllehjul af en hat
 gør lyssætningen til en udfordring.
Torsdag aften var jeg på kursus i Aalborg. Lidt genopfriskning på lyslægning ved portrætter, som er en vanskelig disciplin, der næsten ikke kan trænes for tit, hvis man da ikke lige arbejder med det til daglig.

Vi arbejdede med portrætfotos i et professionelt studie, men det var nu mere teorien bag, der var emnet. Meningen med det er, at færdighederne også skal kunne bruges i felten med trådløs flash - og det er i hvert fald nyttigt nok for mig, når jeg blandt andet fotograferer interviewofre og mødedeltagere.

Egentlig var baggrunden hvid, men med
lidt effektiv lyssætning bliver den mørk.
Kurset var sponseret af Canon og Click, så det var også lejlighed til at prøve nogle objektiver, som er uden for min normale rækkevidde rent økonomisk.

Det er ren kundepleje, men det blev nu ikke til nye objektiver i denne omgang, men jeg benyttede mig af et godt tilbud på et triggersæt, så jeg nu kan styre mine flashes med radiobølger i stedet for det indbyggede infrarøde system. Radiobølgerne er mere driftsikre og rækker mindst 100 meter, så det skal jeg nok få glæde af - også ude i naturen.

Her er et par prøver fra kurset.

Ingen kommentarer: