lørdag den 21. maj 2016

Nu rødmer jeg...

Nyt foredrag

Nyt foredrag om det grønlandske landbrug.
Jeg har gennem nogen tid arbejdet på at lave et foredrag om det grønlandske landbrug - et erhverv med store muligheder i en tid, hvor klimaet tilsyneladende bliver varmere.

Nordboerne kunne omkring år  1000 dyrke byg i Grønland. Siden blev det koldere, og nordbo-bønderne flyttede fra Grønland i 1400-tallet, men nu er temperaturen vendt igen - og de seneste år har det igen været muligt at dyrke byg i Grønland. Desuden er der nu en stor produktion af kartofler og andre grøntsager i Sydgrønland, og nogle af fåreholderne forsøger sig med kvægdrift.

Det er det, som foredraget handler om. Torsdag havde jeg så en slags generalprøve på foredraget, som jeg kalder "Landmandsliv på Grønlandsk - kan man dyrke kartofler i Grønland?".

Det foregik på Mølleparkcentret - et aktivitetscenter for ældre i Brovst - og det gik vist meget godt. I hvert fald var Ane Mørch fra centret så begejstret, at hun efterfølgende skamroste mig på Facebook.

 Det er jeg glad for - og jeg rødmer klædeligt...

Ingen kommentarer: