lørdag den 18. juni 2016

Dagens ord LXXVI

Dørtræk

Når mekanikerlærlingen forveksler sin Ascona
med en racerbil, bliver det nemt til dørtræk.
Når unge (mænd især) har svært ved at styre speederen og kører vildt og voldsomt for eksempel, når lyset bliver grønt, siger man, at de kører dørtræk. Det er  et lidt gammeldags ord for at køre råddent - og jeg ved egentlig ikke, hvor brugt det er i vore dage. Men jeg erindrer fra mine unge dage en kammerat, der blev ydmyget af en politibetjent, der stoppede ham og spurgte: - Hvad siger din far egentlig til, at du ligger og kører dørtræk i hans bil?

Når man kører dørtræk, kører man altså ikke særlig pænt. Jeg har altid troet, at ordet bogstavelig talt kom af, at man kører så stærkt, at det trækker ind ad døren - eller at de unge kører om kap dør mod dør.

Men i dag fandt jeg så forklaringen på ordet - og det viser sig at være en helt anden. Ordet er gammelt og stammer fra 30'erne. Datidens forløber for speedway blev kaldt for dirt-track, som blev brugt som en slags fællesbetegnelse for racerløb, der blev kørt på en jord- eller slaggebane. Og det engelske dirt-track må jo nødvendigvis blive til dørtræk på dansk...

Dansk Sprognævn fortæller, at dette fine gamle ord blandt andet optræder i en af Holger Gissemands sketches i 1930 og var antagelig almindeligt allerede før den tid.

Ingen kommentarer: