tirsdag den 18. oktober 2016

Fotosjov med Photoshop

Snyd og bedrag

Som jeg forestillede mig billedet med masser af ild, røg og damp.
Far og søn i det fri.
Forrige sommer var jeg på et fotokursus på beredskabsskolen i Aalborg, hvor der var mange spektakulære motiver og muligheder.

Jeg forelskede mig i en historie om en far og søn, der begge var røgdykkere - og arbejdede længe med at lave et godt billede af de to på opgave i røgdykkertanken. Men det var op ad bakke, for det var virkelig vanskelige forhold. På den ene side set skulle billedet gerne være lidt dramatisk, men på den anden side set skulle fotografen også gerne overleve opgaven, så der var hverken flammer eller røg nok til det, jeg forestillede mig oppe i hovedet.

Billedet blev fint nok til at der blev et portræt til væggen i røgdykkerhjemmet, men det har plaget mig siden. I mellemtiden er jeg blevet lidt skrappere og lidt mere modig med Photoshop. Så selv om manipulation er mig inderligt imod - jeg er ret dogmeagtig i min holdning til fotos - så gav jeg billedet den store tur i computeren. Og nu ligner det i hvert fald den fantasi, jeg havde i hovedet.

Det er kejserens skæg - og det er snyd helt igennem, men sådan er der jo så meget.
Det oprindelige familiefoto.

Ingen kommentarer: