søndag den 11. december 2016

Årets julebrændevin

Æblesnaps a la calvados


Brændevinen er behørigt etiketteret. 
Jeg kan lige så godt bryde sammen og tilstå med det samme. Jeg startede dagen med en lille en - allerede før morgenmaden. Men det altså en meget lille en - og selv om det blev til et par stykker, svarede det næppe til meget mere end en genstand...

Dette umådeholdne indtag af alkohol skyldtes, at jeg ville udnytte tiden, mens kaffen løb igennem. Jeg kunne lige så godt bruge tiden til at hælde årets julesnaps på flaske, for lørdag aften havde jeg i mangel af noget fornuftigt i fjernsynet lavet etiketten til årets enlige svale i den lokale brændevinsproduktion. Men inden snapsen kom på flaske, skulle den lige prøves.

Den er lavet på æble - og jeg havde på fornemmelsen, at den nok skulle tyndes lidt. Fornemmelsen holdt stik. Brændevinen var lige i det sødeste, og det endelige resultat blev, at jeg tilsatte cirka 50 procent vodka, før jeg var tilfreds med smagen.

Jeg havde puttet et par egespåner i trækket i et forsøg på at ramme en smag i stil med calvados. Den holdt ikke helt, men nu forsøger jeg at lade egespånen trække med i flasken - og så må julen vise, hvad der kommer til at ske.

Nu er jeg i hvert faldt et skridt nærmere med at være klar til årets første julefrokost i det lille hus på Øland.

Ingen kommentarer: