torsdag den 29. december 2016

Julekopper

Minder fra en svunden tid

Årets julegave fra Farsø Sygehus i 1974. Alle ansatte og
de indlagte i juledagene fik sådan en kop i julegave.
Julen er som bekendt traditionernes tid - og i de gode, gamle dage var traditionerne smukke, enkle og velmente. Det blev jeg mindet om, da jeg fornylig var i Farsø og besøgte malermester Alfred Rasmussen.

For den flinke malermester bød på kaffe, som blev serveret i julekopper fra Farsø Sygehus. Dette glimrende sygehus var i mange år min fars arbejdsplads, så vi havde i min barndom en betydelig samling af disse julekopper derhjemme. Sygehuset var en temmelig stor arbejdsplads, og kopperne var dengang ganske almindelige i mange hjem på egnen, så jeg har drukket spandevis af kaffe fra dem i mine yngre dage.

Julekopperne fra Farsø Sygehus vækker masser af minder.
Julekopperne var sygehusets julegave til personalet og de uheldige, der uheldigvis var indlagt på sygehuset i julen. Kopperne var forsynet med bogstaverne F.S. og så det pågældende årstal.

Kopperne blev leveret indpakket i cellofan og bestod af en kop, en underkop og en sidetallerken. Koppen var fyldt med slik som fyldte chokolader, marcipanbrød og de såkaldte dronningemandler samt ikke mindst et lille stykke chokolade af mærket Milka - den med den lilla ko på papiret.

Indpakningen af kopperne foregik i mødelokalet på sygehuset, og det var en opgave, der var lagt i hænderne på min far og forstanderinden, frk. Bentzen - og hvis man var heldig kunne man få lov at give en hjælpende hånd. For et mødelokale fyldt med tomme kopper og så kassevis af chokolade var jo noget af det nærmeste, man kunne komme paradis.

Det blev alt sammen kaldt frem, da jeg besøgte malermesteren. Hans livs Melina arbejdede i mange år på sygehuset, så også hos Melina og Alfred Rasmussen var sygehusets julekopper det daglige kaffestel.

Jeg formoder, at den smukke skik forlængst er afskaffet - og aner ikke, hvad der er kommet i stedet. Hvis man da i det hele taget bruger julegaver på landets sygehuse længere.

Red. anm. 29. december 2016 kl. 9.45: Jette Nielsen-Man har venligt bekræftet, at i dag giver sygehuset ikke julegaver - hverken til ansatte eller patienter.

1 kommentar:

Farmer sagde ...

Pudsigt. Vi er blevet rigere, så vi har ikke længere råd til at holde den herlige skik ved lige.