søndag den 26. februar 2017

Grøniriskens dag

Hormoner i luften

Hunnen glæder sig over de kæmpende hanner...
Egentlig var søndag udnævnt til Ørnens Dag - og ørnekiggere over hele landet har sikkert været på dupperne med kikkerter og scoper.

Men en almindelig ædruelig betragtning fra morgenstunden sagde mig, at en dag med dis, tåge og småregn næppe vil give de store ørneresultater og i hvert fald begrænsede fotomuligheder, så jeg blev hjemme - og kastede mig i stedet over fuglebrættet.

Det er nu ikke den helt store interesse, fuglene udviser. Det milde vejr giver masser af alternative fodermuligheder, men lidt gråspurve, duer, solsorte, mejser og stillitser ser vi da.

Som sædvanligt var det grøniriskerne, der dominerede. De har det med at invadere fuglebrættet i store flokke, og så er der som oftest ikke plads til andre. Men der er hormoner i luften i øjeblikket, så især hannerne har det svært med hinanden. Det kom der en stribe action-fuglefotos ud af.

Action kræver forholdsvis højt blændetal og hurtige eksponeringer, så det kneb lidt med lyset på foderbrættet. Jeg monterede derfor tre reflektorplader omkring fuglebrættet og løftede dermed lyset et par blændetrin. Det er en rigtig Georg Gearløs-løsning, men bedre end flash i det disede vejr.

Så efter adskillige prøveskud - det tog et par timer at lave opsætningen - var den i hus, og jeg fik nogle fine billeder af de agressive hanner, der bestemt ikke tåler hinanden...


Ingen kommentarer: