mandag den 6. februar 2017

Natarbejde

Friske spejdere og møgvejr


Så har manden igen været på natarbejde.

Natten til søndag dækkede jeg som husfotograf Wasa Wasa-løbet. Det var en gennemført udfordrende opgave - både fototeknisk og i øvrigt på alle måder besværligt. Men det er jo al bøvlet, der gør det sjovt at være spejder, for man får noget at snakke om bagefter.

Løbet, der havde 150 deltagere, er et hårdt og langt nat-orienteringsløb med en halv snes opgaveposter indlagt - og opgaverne er sjovere og mere krævende end i mange andre løb.

Vi startede lørdag kl. 18.00 i Nørresundby og sluttede søndag kl. 6.00 på Vodskov skole efter en lang tur gennem Hammer Bakker, hvor selv en forholdsvis erfaren stifinder som undertegnede flere gange måtte erkende, at jeg ikke vidste, hvor jeg befandt mig. Lidt selvforskyldt selvfølgelig - for i modsætning til spejderne nægter jeg at bruge GPS og holder fast i gode, traditionelle redskaber som kort og kompas. At der natten igennem lå en solid tåge over Nordjylland, gjorde det bestemt ikke lettere at finde vej i skoven.

Fotografisk var jeg også helt oppe på kanten af det teknisk mulige. I løbets første timer var en silende regn en stor udfordring, hvor jeg kæmpede med at holde objektiverne fri for dug og regndråber. Specielt min vidvinkel drillede - og på et tidspunkt var jeg så langt ude, at jeg droppede beskyttelsesfiltret, der blev ved med at dugge. Det er ellers noget, jeg aldrig gør - for UV-filtret sidder der jo for at beskytte den kostbare optik mod blandt andet regn.

En anden stor udfordring er de mange refleksveste, og jeg valgte derfor hele natten igennem at køre med håndholdt flash. Det virker godt, men hæmmer altså også bevægelsesfriheden noget, når man ikke har mindst en hånd fri.

En helt tredje udfordring var løbets opgaver. Mange af dem gik ud på at konstruere mærkelige ting - en xylofon, en marionetdukke, en højttaler og en træhest. Meget nørkleri og ikke særlig fotogent.

Efter halvanden time i soveposen under et skrivebord på Vodskov skole var det op igen og fotografere vinderne ved morgenparaden klokken 9. Mere regn og dis gjorde heller ikke det til en stjernestund...

Her er et par af nattens fotos. Efterhånden som jeg bliver færdig med alle billederne, kan de blandt andet ses i et album på min hjemmeside.

Oven i alt brokket vil jeg forresten godt tilføje, at det som altid er en fornøjelse at være på tur med spejderne. Det er simpelthen en kilde til stor glæde at være sammen med unge mennesker, der kan klare sig selv og har det skidesjovt sammen uden voksenindblanding - og som har viljen til at vinde samtidig med, at det ikke bliver alt for alvorligt og kedeligt. Det elsker jeg simpelthen bare...




Ingen kommentarer: