lørdag den 11. marts 2017

Restemad

Fra rest til fest

Selv om der står rester på menuen, behøver det hverken være kedeligt eller biksemad...

Jeg havde lidt stegt lever til overs fra forleden. Den obligatoriske brune sovs og de bløde løg var spist for længst, og tilbage var bare nogle leverstykker lige til at lune på panden.

I stedet for den brune sovs ryddede jeg køleskabets grøntafdeling, hvor der lå et par gamle gulerødder, en gnalling selleri og et stort løg, som jeg brugte til en herlig urtesauce. Grøntsagerne blev skåret i tern og kogt til fond i en halv times tid sammen med en halv liter vand og et forsvarligt glas hvidvin. Fonden blev siet og reduceret til cirka det halve.

Så smeltede jeg en stor klat smør i en kasserolle og tilsatte en teskefuld maizena. Fonden blev tilsat under omrøring og på toppen en forsvarlig sjat fløde. Til slut smages saucen til med salt og peber. Det er bare så nemt - og smagen er helt fantastisk, fyldig og umamisk tenderende mod det sødmefyldte og med lidt syre fra hvidvinen.

Og så gad jeg ikke skrælle kartofler, så leveren blev fulgt af stegte, små vildmosekartofler. Kartoflerne koges med skræl cirka 12 minutter og vendes derefter på en pande med lidt rapsolie. Drys med salt, peber og forhåndenværende krydderurter.

Sådan får vi en fest ud af lidt rester her i huset...

Ingen kommentarer: